Twitter komt met transparantiecentrum voor advertenties
Twitter heeft een nieuwtje naar buiten gebracht dat vooral voor adverteerders op het sociale netwerk interessant is. Twitter heeft namelijk een transparantiecentrum speciaal voor advertenties ontwikkeld. De komende weken kunnen Amerikaanse gebruikers al kennismaken met dit transparantiecentrum. Daarna zal het op korte termijn wereldwijd worden uitgerold.
Transparantiecentrum voor advertenties
Leuk natuurlijk, maar wat betekent het nu echt? Voor adverteerders betekent het vooral dat zij niet meer anoniem zijn op Twitter. Het transparantiecentrum gaat diverse gegevens blootleggen voor inzage. Het transparantiecentrum voor advertenties is eigenlijk een overzicht van de aanwezige advertenties op Twitter. Gebruikers van het sociale netwerk kunnen dit overzicht raadplegen wanneer zij dit zouden willen. Zij kunnen de volgende zaken zien in het overzicht:
- Op welke informatie persoonlijke advertenties zijn geselecteerd
- Welke advertenties zijn geselecteerd op basis van deze informatie
- In welke sectie de advertenties zich bevinden
- Wie de advertentie heeft geplaatst / betaald
- Hoe lang de advertentie al actief is op Twitter
Reageren op advertenties
Het transparantiecentrum van Twitter gaat gebruikers dus inzage geven in de advertenties die zij te zien krijgen op de tijdlijn. Hier is een belangrijke reden voor, volgens Twitter. Er bestaat vaak ontevredenheid over de advertenties die worden getoond. Ongepaste advertenties wil Twitter verwijderen, maar hier heeft het netwerk de hulp van gebruikers voor nodig. In het transparantiecentrum kunnen gebruikers reageren op de advertenties die zij te zien krijgen. Hier is het ook mogelijk om een klacht over de advertentie neer te leggen.
Een sectie voor de politiek
Als er iets ‘leeft’ tegenwoordig, dan is het wel de politiek. Dit is ook te zien aan de advertenties op Twitter. Deze advertenties zullen straks in een aparte sectie worden weergegeven in het transparantiecentrum van Twitter. Er wordt een overzicht gegeven van alle informatie die met de advertentie te maken heeft. Gebruikers kunnen zien wie er tot de doelgroep behoren, welke advertenties er eerder zijn geplaatst door de adverteerder en wie de adverteerder is. Twitter is van mening dat er te veel politieke advertenties zijn. Het sociale netwerk wil daarom de regels voor het plaatsen van deze advertenties aanscherpen en de mogelijkheid tot het specifiëren van de doelgroep beperken. Dit geldt alleen voor de advertenties in de sectie politiek.
Moeten we blij zijn met het transparantiecentrum?
De vraag is natuurlijk wel of bedrijven blij moeten zijn met deze ontwikkeling. Niet ieder bedrijf vindt het prettig om bekend gemaakt te worden bij een advertentie. Dit is wel nu juist de insteek van Twitter. Advertenties moeten zo eerlijk en transparant mogelijk gaan worden en daar moet het transparantiecentrum aan bij gaan dragen.
Meer weten?
Wij zijn wel heel benieuwd wat jij vindt van deze ontwikkeling. Laat het ons vooral even weten! Wil jij weten welke mogelijkheden Twitter jou biedt als het gaat om zakelijk succes op social media? Volg dan een Twitter training!