10 vaardigheden die een social media manager moet hebben
Een social media manager moet over veel vaardigheden beschikken om optimale prestaties voor het bedrijf te bereiken op social media. Door de jaren heen zijn de sociale kanalen steeds verder ontwikkeld en de mogelijkheden worden steeds breder. Dit betekent ook dat de kennis en expertise van een social media manager nu veel ruimer moeten zijn dan voorheen. Waar moet een goede social media manager nu precies aan voldoen?
Tip: Geen juiste social media manager in je team? Je kan ook je social media uitbesteden aan ons.
Competenties van een social media manager
Voor veel bedrijven is het financieel voordeliger om social media uit te besteden, maar een ander deel van de bedrijven doet er zeker goed aan om de social media activiteiten zelf te organiseren. Dit is van meerdere factoren afhankelijk, waaronder uiteraard de omvang en de core business van het bedrijf. Als jij een social media manager voor je bedrijf zoekt, dan heeft deze in elk geval de volgende 10 competenties nodig.
1. Communicatieve vaardigheden
Social media is communicatie. Punt. Als je niet kunt communiceren, dan kun je ook geen voordeel uit social media halen. De sociale kanalen draaien om communicatie. Een social media manager moet consistent zijn in het extern communiceren op social media. Daarnaast moet de interne communicatie ook goed zijn om ideeën en plannen te communiceren, bijvoorbeeld naar besluitvormers en multifunctionele partners.
2. Goede schrijfvaardigheid
Wanneer je teksten vol fouten op social media post, dan komt de welbekende ‘taalpolitie’ in actie. Je wordt voortdurend gewezen op de fouten door volgers en dit komt je reputatie niet ten goede. Een goede social media manager moet niet alleen foutloos kunnen schrijven, maar moet uiteraard ook in staat zijn om opvallende posts te schrijven die klanten aantrekken.
3. Creatieve denkwijze
Om pakkende teksten te kunnen schrijven en effectieve content te creëren, kun je niet zonder een goed gevoel voor creativiteit. Een goede social media manager beschikt over een creatieve denkwijze waarbij hij of zij jouw bedrijf op een optimaal effectieve wijze op de kaart kan zetten.
4. Helder beeld van planning
Een social media manager moet goed kunnen plannen. Dit geldt vooral voor de professionals die geen gebruik maken van plantools, maar zeker ook voor de specialisten die wel vooraf posts inplannen voor social media. Ook het inplannen in deze tools moet immers op tijd gebeuren. Consistentie is heel belangrijk op social media en daar is een goede planning voor nodig.
5. Optimale kennis van marketing
Social media is communicatie in de vorm van marketing. Als je geen goed gevoel voor marketing hebt, dan bereik je de gestelde doelen op social media niet. Een goede social media manager is dus eigenlijk een social media expert en een social media marketeer in één. De marketingtechnieken moeten niet alleen bekend zijn, maar moeten ook effectief worden toegepast.
6. Sociale vaardigheden
We zien steeds vaker dat bedrijven klantenservice bieden via social media. Dit is dan ook zeker aan te raden voor ondernemingen. Steeds meer mensen willen in staat zijn om via de socials contact op te nemen met een bedrijf. Dit betekent natuurlijk ook dat de social media manager sociale vaardigheden moet hebben. Deze moet in staat zijn om de klant te begrijpen en in elke situatie respectvol te handelen.
7. Goed onderzoekend vermogen
Een social media manager moet in staat zijn om alle relevante onderzoeken uit te voeren. Wat voor informatie wil de doelgroep ontvangen? Wat voor video’s slaan goed aan bij de doelgroep? Waar liggen de behoeften? Een social media manager werkt op basis van de eisen, de verwachtingen en de behoeften van de doelgroep. Dit betekent dat het onderzoekend vermogen optimaal moet zijn, om steeds weer vast te kunnen stellen wat de doelgroep verwacht.
8. Behendigheid voor snel schakelen
Iemand die vastgeroest raakt in een bepaalde denkwijze, werkwijze of handelswijze is niet geschikt voor het uitvoeren van social media werkzaamheden. Sociale kanalen veranderen snel en het is belangrijk om hierin mee te kunnen bewegen. Een social media manager moet behendig genoeg zijn om snel te kunnen schakelen en direct te reageren op nieuwe trends wanneer dat noodzakelijk is.
9. Analyserend vermogen
Meten is weten. Heel cliché, maar absoluut waar. Het is belangrijk om prestaties te blijven meten om te weten wat werkt en wat niet. Dit meten maakt duidelijk waar de verbeterpunten liggen en op welke manieren er kan worden geoptimaliseerd voor meer impact. Een social media manager moet in staat zijn om gegevensanalyses uit te voeren en hiervan rapporten op te stellen. Uiteindelijk moet dit alles worden omgezet in een social media strategie die zich steeds aan nieuwe resultaten aanpast.
10. Optimaal budgetbeheer
Adverteren op social media kost geld. Dat weten we allemaal. Hoeveel geld het kost, dan heb je zelf in de hand. Vrijwel alle bedrijven werken met budgetten voor social media. Soms is dit een enkel budget, soms is het een budget dat in meerdere hokjes gescheiden wordt. Denk bijvoorbeeld aan een budget voor inhoud en een budget voor influencers. Een goede social media manager heeft een optimaal gevoel voor budgetbeheer en kan de uitgaven verstandig plannen.
Haal meer uit al je social media activiteiten
De belangrijkste taak van een social media manager is natuurlijk wel om het maximale te halen uit alle social media activiteiten. Wil je dit zelf doen? Volg dan eens een social media training bij ons. Natuurlijk ben je bij ons ook welkom als jij toch je social media activiteiten wilt uitbesteden. Ben je benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.