Hoe verbeter je als manager je communicatie? Wij geven je tips!

Als manager ben jij de Elon Musk op de werkvloer om collega’s te motiveren. Je moet dan wel duidelijk communiceren. Hierdoor zorg je ervoor dat iedereen altijd zijn/haar taken uit kan voeren en er geen misverstanden ontstaan. Tevens voorkom je arbeidsconflicten als je goed en duidelijk communiceert. Maar hoe pak je dit het beste aan? In dit blog geven wij je enkele handige communicatie tips voor managers om toe te passen!

Ga trainingen volgen

De eerste tip die we je mee willen geven is om aan trainingen te doen. We hebben het dan met name over management trainingen. Dit zijn speciale trainingen die gemaakt zijn voor managers. Hierdoor wordt het vlak communicatie ook behandeld vanuit het perspectief van management. Tijdens een training leer je over de meeste waardevolle communicatietheorieën. Daarnaast zul je ook deze kennis meteen in de praktijk brengen. Hierdoor maak je snel grote stappen op het vlak van communiceren.

Je kunt ook kijken naar online trainingen of een training over online communiceren. Deze geven je tips om (interne) social media beter in te gaan zetten.

Naar jezelf luisteren

Vaak zijn we zo druk met het luisteren naar anderen dat we vergeten naar onszelf te luisteren. Neem ook dagelijks de tijd om te reflecteren op je eigen communicatie: hoe voel je je bij een gesprek? Wat voor emoties komen er bij jou op? En hoe denk je dat je gesprekspartner deze ontvangt? Door naar jezelf te luisteren, kun je patronen in je communicatie ontdekken die mogelijk voor misverstanden zorgen. Het ontwikkelen van een sterke zelfbewustheid helpt je om empathischer en effectiever te communiceren.

Zorg voor een mentor

Verder is het slim om een mentor te hebben, iemand die een paar stappen verder is dan dat jij bent. Dit scheelt je ontzettend veel beginnersfouten, want een mentor heeft bepaalde fouten gemaakt die je door zijn of haar kennis kan omzeilen. Tegenwoordig zijn er meer dan genoeg mentors of manager coaches die je helpen. Een ander voordeel is dat ze andere aspecten van je management kunnen coachen, waardoor je op meerdere vlakken flinke stappen vooruit kunt zetten. Kijk daarom rond in je netwerk om een geschikte mentor te vinden.

Luistersessies houden

Luistersessies zijn een krachtig middel zijn om de communicatie binnen je team te verbeteren. Deze sessies richten zich op actief luisteren, waar alle deelnemers de ruimte krijgen om hun ideeën en zorgen te delen. Hierdoor ontstaat er een omgeving van vertrouwen en respect, waar iedereen zich gehoord voelt. Organiseer deze regelmatig. Het informele karakter van een luistersessie helpt barrières te doorbreken en stimuleert openhartige communicatie. Als manager kun je deze sessies faciliteren door ervoor te zorgen dat elke stem en empathie voorop staat.

Workshops volgen

Tot slot loont het om ieder kwartaal diverse workshops te volgen. Er zijn namelijk speciale workshops waarbij je aan je communicatie vaardigheden kunt werken. Het mooie hieraan is dat workshops de ideale balans bevatten tussen theorie en praktijk. Hierdoor heb je het echt gevoel dat je echt wat hebt aan de kennis die je opdoet en deze meteen toe kunt passen op het werk.

Veel succes met het toepassen van deze tips om een inspirerende manager te worden!