Verhalen worden nóg populairder in 2021
Verhalen hebben de laatste jaren enorm gewonnen in de wereld van social media. Waar posts met enkel tekst steeds minder aantrekkelijk werden, werden de Verhalen van verschillende kanalen juist steeds interessanter. Bedrijven maken er dan ook goed gebruik van om hun doelgroepen te bereiken. De verhalenfuncties op de diverse platformen vallen onder de kortstondige inhoud. Kortstondige inhoud is iets dat slechts korte tijd beschikbaar is en daarna weer verdwijnt. Instagram- en Snapchat-verhalen zijn perfecte voorbeelden van dit soort inhoud. Social media experts voorspellen dat deze – en vergelijkbare – functies alleen maar zullen groeien in 2021.
Waarom zijn Verhalen op social media zo populair?
Tegenwoordig is de aandacht spanne van mensen kort. Daarnaast is ook de manier waarop ze inhoud consumeren veranderd. Dit is de reden waarom inhoudsformaten zoals verhalen populair zijn geworden. Ze zijn kort, boeiend en verslavend, zodat mensen urenlang door het ene verhaal na het andere kunnen scrollen. Het is aan bedrijven om een zo sterk mogelijke boodschap te verwerken in een zo kort mogelijk verhaal. Steeds meer ondernemingen zijn hier heel succesvol in en weten hierdoor een steeds breder publiek te bereiken. Juist dat is de kracht van verhalen voor bedrijven. Het is een moderne manier van storytelling, op een korte en sterke manier.
Instagram Stories laat grootste groei zien
Van alle verhalenfuncties op de sociale kanalen zien we dat Instagram Stories het meest populair is. Bedrijven maken slim gebruik van het feit dat Instagram volledig om beeld draait. Hierdoor kunnen vrijwel alle bedrijven er goed gebruik van maken, van meubelzaken tot de industrie, en ieder bedrijf heeft interessante beelden te delen. Het gebruik van Instagram Stories is in de afgelopen jaren flink gegroeid. In oktober 2016 waren er nog 100 miljoen dagelijks actieve gebruikers van Instagram Stories. In januari 2017 waren dit er al 150 miljoen en in januari 2019 stond de teller al op 500 miljoen. Weinig social media functies groeien zo hard!
Marketeers gaan meer focussen op Verhalen
Marketeers zien natuurlijk ook de steeds verder groeiende trend van Verhalen. Dit betekent dat ook steeds meer marketeers ermee aan de slag gaan om er hun voordeel mee te doen voor het bedrijf. Volgens een recent rapport van Hootsuite heeft 64% van de marketeers Instagram Stories al in hun strategieën verwerkt of is dat van plan.
Hoe vaak moet je dan een Verhaal plaatsen?
De grote vraag is wel hoe vaak een bedrijf nu een Verhaal op bijvoorbeeld Instagram Stories moet posten om echt indruk te maken. Meerdere studies hebben zich al op deze vraag gericht. Eén van de meest interessante studies, uitgevoerd in Amerika, geeft aan dat het aan te bevelen is om minimaal eens per vier dagen een Verhaal te posten. Het beste van Verhalen is nog wel dat iedereen het kan. Je hebt er geen professionele apparatuur voor nodig, al kun je daar natuurlijk wel meer mee. Iedereen, elk bedrijf, kan succes halen uit Verhalen op social media.
Aan de slag met Verhalen op social media in 2021
Het jaar 2021 zal op social media vooral bestaan uit videomateriaal en hierin zien we natuurlijk ook de trend van Verhalen terug. Het is zeker aan te raden om video’s en Verhalen op te nemen in je social media strategie voor 2021. Kun je hier wel wat hulp en ondersteuning bij gebruiken, of wil je het maken van effectieve video’s uitbesteden? Neem gerust eens contact met ons op.