Verificatie badge op LinkedIn: hoe zit dat precies?

Vinkjes, badges… We kennen ze natuurlijk van social media, waaronder het bekende ‘blauwe vinkje’ op Twitter. Betrouwbaarheid wordt steeds belangrijker op social media en we moeten steeds vaker ‘bewijzen’ dat we echt zijn wie we online zeggen te zijn. LinkedIn haakt hier nu ook op in en komt met een badge waarmee je kunt bewijzen dat je daadwerkelijk voor het bedrijf werkt waarvoor je zegt te werken.

Jezelf bewijzen op social media wordt belangrijker

Het is geen geheim dat er veel nepaccounts op social media aanwezig zijn. Soms is het hele account nep, soms is de persoon wel echt maar bevat het account valse informatie. Op social media kunnen we eigenlijk allemaal zijn wie we willen zijn en daar wordt soms flink misbruik van gemaakt. Op LinkedIn gebeurt het meer dan eens dat mensen worden aangenomen voor een specifieke functie op basis van valse informatie in het professionele profiel. LinkedIn wil hier iets aan gaan doen door te gaan werken met verificatie badges. In tegenstelling tot het vinkje op Twitter, moet de verificatie op LinkedIn waardevoller gaan worden. Het mooie is ook wel dat je de badge gratis en voor niets kunt krijgen. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is te bewijzen dat je daadwerkelijk bent wie je zegt te zijn.

Het Twitter vinkje heeft zijn waarde verloren

Voorheen was het voor velen toch wel een ding om een Twitter vinkje te krijgen. Het liet zien dat je ‘echt’ was, dat geverifieerd was dat je was wie je zei te zijn. Dit is inmiddels veranderd en die verandering heeft de hele waarde uit het Twitter vinkje gehaald. Op dit moment kun je op Twitter alleen nog een verificatie vinkje krijgen wanneer je er een behoorlijk bedrag voor neerlegt. Betaal je elke maand voor Twitter Blue, dan krijg je vanzelf het vinkje, dus ook wanneer je helemaal niet bent wie je zegt te zijn. Toch wordt het belangrijker om op social media je authenticiteit te bewijzen.

LinkedIn vindt authenticiteit belangrijk

Voor het vinden van professionele kansen op LinkedIn is het een must om te zijn wie je zegt te zijn. LinkedIn geeft dan ook aan veel waarde te hechten aan authenticiteit op het platform. Dit is de belangrijkste reden om de verificatie badges in te gaan zetten. Je kunt je identiteit laten verifiëren en je kunt laten verifiëren dat je daadwerkelijk werkt bij het bedrijf waarbij je zegt te werken. Hiervoor worden meerdere systemen gebruikt. Microsoft Entra zal hier in Europa waarschijnlijk een grote rol in gaan spelen, terwijl in Amerika gebruik wordt gemaakt van CLEAR.

Snelle uitbreiding van de verificatie badges verwacht

Op dit moment zijn de verificatie badges alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten. LinkedIn verwacht een snelle uitbreiding van de verificatieopties. Goede kans dus dat we ook in Nederland op relatief korte termijn gebruik kunnen gaan maken van de LinkedIn verificatie badges.

Is de nieuwe verificatie badge nuttig voor bedrijven op LinkedIn?

Ja, de LinkedIn verificatie is zeker ook nuttig voor bedrijven die op LinkedIn actief zijn én voor medewerkers die het bedrijf op LinkedIn vertegenwoordigen. Uiteindelijk kan nu iedereen zeggen een topfunctie binnen jouw bedrijf te bekleden, ook als dat helemaal niet zo is. in het meest vervelende geval heeft dit nare gevolgen voor je bedrijf. Dit kun je voorkomen door medewerkers van je bedrijf de laten verifiëren als jouw medewerkers. LinkedIn wordt er gewoon weer een stukje veiliger en betrouwbaarder door. Wil jij echt het beste uit LinkedIn halen voor je bedrijf, maar weet je niet goed hoe jij jouw strategie vorm moet geven? Volg dan eens een LinkedIn training bij ons!