Zo haal je meer voordeel uit je zakelijke blogs
Zakelijke blogs werken goed, zolang je ze op een juiste manier indeelt, schrijft en publiceert. Dit laatste is voor veel bedrijven precies het deel waar ze over struikelen. Ze schrijven wel blogs, maar de blogs behalen niet de gewenste resultaten. Dit kan liggen aan meerdere factoren. Zo kunnen je blogs te kort of te rommelig zijn, te weinig interessante informatie bevatten of geen aandacht aan SEO besteden, waardoor ze niet goed gevonden worden in Google en andere zoekmachines. Wij geven je graag een aantal tips om meer voordeel uit je zakelijke blogs te halen.
Laat je inspireren door je concurrentie
Er is niets mis met het onderzoeken van je concurrenten om te zien hoe zij hun klanten betrekken. Je kunt zien hoeveel aandacht hun artikelen krijgen en inspiratie halen uit de inhoud, maar zorg ervoor dat je jouw artikelen 100% origineel houdt. Inspiratie opdoen bij de concurrent is altijd een goed idee, maar kopieer natuurlijk geen delen van de artikelen van je concurrent.
Maak je punt en vat samen
Het is een goede gewoonte om feiten, statistieken en citaten op te nemen om het punt van jouw blog te ondersteunen, vooral als het een informatief of constructief stuk is. Je moet je blog ook beëindigen door je bevindingen samen te vatten en ervoor te zorgen dat je je eigen vraag hebt beantwoord! Duidelijkheid is heel belangrijk in zakelijke blogs. Laat geen vragen open.
Beelden toevoegen
Het is bekend dat artikelen met afbeeldingen 94% meer weergaven krijgen. Het toevoegen van foto’s en infographics is een geweldige manier om een ander communicatie-element aan je artikel toe te voegen en het visueel aantrekkelijker te maken voor de lezers, vooral als het een langer stuk is. Je kunt je eigen foto’s gebruiken of online afbeeldingen zoeken die je kunt gebruiken. Let er hierbij wel op dat de foto’s vrij van rechten zijn.
Betrek en communiceer met je volgers
Sluit je artikel af met een ‘call-to-action‘, zoals jouw lezers vragen om feedback of verdere bijdragen en meningen aan je blogpost. Reageer altijd op een professionele manier op ontvangen opmerkingen, ook als deze niet erg positief zijn. Onthoud dat toekomstige klanten alles kunnen zien wat je online publiceert, dus het is belangrijk om de goede reputatie van je merk te behouden.
Analyseer de gegevens
En tot slot, vergeet niet om de prestaties van je blogs bij te houden. Bekijk de analytische inzichten, weergaven, gedeelde berichten op sociale media en interactie van lezers om te begrijpen welke onderwerpen het populairst zijn voor jouw publiek. Door de prestaties te volgen leer je steeds beter waar jouw lezers en/of klanten behoefte aan hebben, zodat je hier steeds effectiever op in kunt spelen.
Wil het gewoon niet lukken met het zakelijk bloggen?
Ieder zijn of haar ding. Dat geldt voor alles. Het is dan ook goed mogelijk dat jij op een bepaald moment moet constateren dat zakelijk bloggen voor jou niet is weggelegd. Toch heb je wel zakelijke blogs nodig om er je voordeel uit te halen. Wist je dat je je zakelijke blogs ook kunt uitbesteden aan ons? Wij gaan er graag mee aan de slag! Bezoek onze website of bekijk onze socials voor meer informatie.