Voorkom deze 10 missers op Instagram
Instagram wordt een steeds beter sociaal netwerk voor zakelijke gebruikers. Het is dan ook niet vreemd dat er meer en meer bedrijven ook kiezen voor een business page op Instagram. Dit is natuurlijk fantastisch! Toch is het wel belangrijk dat je je goed richt op de mogelijkheden van Instagram. Het is immers geen Facebook of LinkedIn.
De 10 grootste missers op Instagram
Er worden nogal eens wat fouten gemaakt op Instagram, voornamelijk door bedrijven die zich (nog) niet goed hebben verdiept in de precieze werking van Instagram. Wij hebben de 10 grootste missers voor je opgezocht, zodat jij deze kunt voorkomen met je zakelijke pagina op Instagram.
1. Het ontbreken van hashtags
Hashtags zijn een echte must op Instagram. Je wilt immers veel bereiken met je fotomateriaal. Onderzoek heeft aangetoond dat Instagram posts met 11 of meer hashtags tot wel 80% meer bereiken.
2. Je filtert veel te veel
Wanneer je een foto op Instagram wilt zetten, dan zie je een mooie rits filters verschijnen. Natuurlijk probeer je ze allemaal even uit, maar er zijn ook ondernemers die zo veel filteren dat alle kleuren op de foto ineens veranderd zijn in een andere kleur. Zonde, want mensen willen juist pure foto’s zien. Een beetje bewerken is prima, maar ga niet eindeloos filteren.
3. Je hebt je profiel op privé staan
Als jij je eigen Instagram ook voor zakelijke doeleinden gebruikt, dan is het niet praktisch als je je profiel op privé hebt staan. Je kunt dan wel blijven posten, maar een goed bereik heb je niet. Mensen kunnen je posts niet zien. Zet je profiel dus op openbaar.
4. Je biografie
Veel ondernemingen gebruiken de biografie om promotie te maken of om irrelevante informatie te delen. Dit is niet de bedoeling. De biografie is bedoeld om anderen juist kennis te laten maken met je bedrijf. Promoties horen hier niet thuis.
5. Content kopiëren
Je ziet ergens een mooie foto, je kan deze goed aan jouw product of dienst koppelen en dus gebruik je de content van een ander op jouw Instagram page. Dat is niet de bedoeling. Instagram draait juist om het laten zien van wie en wat je bent met je eigen, unieke foto’s. Rechtenvrije foto’s zijn goed om een aanklacht wegens plagiaat te voorkomen, maar blijven toch echt van iemand anders.
6. Het ontbreken van de call to action
Voorzie je foto’s van een call to action wanneer dit ook maar enigszins gepast is. Het kan natuurlijk niet altijd, maar plaats de call to action wel altijd bij foto’s die het wel kunnen hebben.
7. Te veel van het goede
Instagram gebruiken voor zakelijke doeleinden is heel goed, maar je moet het niet overdrijven. Het is niet de bedoeling dat je elk uur iets op Instagram post. Dit wordt vervelend en het zorgt ervoor dat je volgers kwijtraakt.
8. Niets van je laten horen
De andere kant is natuurlijk wel inactiviteit. Te veel van het goede is verkeerd, maar helemaal nooit iets posten is natuurlijk ook niet goed. Probeer het op 1 post per dag te houden.
9. Volgers niet betrekken
Als ondernemer moet je niet alleen bezig zijn met je bedrijf op Instagram. Uiteindelijk draait het om je volgers, nietwaar? Het is belangrijk om hen te betrekken. Spreek ze eens aan in je posts.
10. Foto’s van slechte kwaliteit
Instagram draait om foto’s en het grootste deel van de actieve gebruikers zorgt ervoor dat de foto’s van hoge kwaliteit zijn. Dit zorgt er dan weer voor dat foto’s van lage kwaliteit direct opvallen. Als bedrijf moet je altijd foto’s van de beste kwaliteit posten.
Instagram training
Wil jij alles weten over het inzetten van Instagram voor je business? Schrijf je dan eens in voor onze Instagram training. Wij maken je graag wegwijs in de vele zakelijke mogelijkheden van dit sociale netwerk.