Voorlopig geen reclame op WhatsApp
WhatsApp is voor velen dé manier van communiceren tegenwoordig. We sturen even een appje om te laten weten dat we later thuis zijn, om te vragen hoe het gaat of om een nieuwtje te delen. We gebruiken WhatsApp echt voor alle soorten berichten, vooral omdat het makkelijk, gratis en lekker snel is. Dit ‘lekker snel’ komt te vervallen als er advertenties worden toegevoegd en WhatsApp en dit leek toch eventjes wel het plan te zijn. Nu is besloten om geen advertenties aan de app toe te voegen, tot grote opluchting van de fanatieke gebruikers.
De plannen zijn niet helemaal van tafel
Facebook, eigenaar van WhatsApp, gaat geen reclames aan de populaire berichten app toevoegen. Er werd al reclame geplaatst door een specifiek team binnen de organisatie, maar dit team is direct door Facebook ontbonden. Ook de gelegde basis op WhatsApp gelegd voor reclame is verdwenen uit de code. Toch betekent dit niet dat we helemaal af zijn van het idee van reclames op WhatsApp. Er zijn namelijk nog wel plannen op aan de statusfunctie advertenties toe te voegen. Dit herken je misschien van Instagram, waar deze advertentiemethode ook gebruikt wordt. De advertenties verschijnen nu tussen de verhalen door en dit zal naar alle waarschijnlijkheid ook doorgevoerd worden binnen WhatsApp.
WhatsApp oprichters zijn niet blij
WhatsApp werd in 2009 opgericht door Jan Koum en Brian Actom. In 2014 nam Facebook WhatsApp over, maar de oprichters bleven betrokken. Brian Acton nam als eerst afstand van het geheel, nadat hij kennismaakte met de plannen van Facebook om grote sommen geld te verdienen via WhatsApp. In 2018 vertrok ook Jan Koum, omdat hij zich niet kon vinden in de manier waarop Facebook van plan was veel geld te verdienen aan de app.
Facebook wil er hoe dan ook veel aan verdienen
We weten allemaal dat Facebook een behoorlijke smal geld neer heeft gelegd voor de overname van WhatsApp. Om precies te zijn ging het om een bedrag van 22 miljard dollar. Facebook wil hoe dan ook veel geld verdienen aan WhatsApp en advertenties zijn dan dé manier. Nu biedt Facebook al speciale, betaalde bedrijfsaccounts aan voor bedrijven die makkelijker en sneller in contact willen komen met hun klanten. Het plan om advertenties toe te voegen aan de statusfunctie in WhatsApp zal dan ook, voor alsnog, wel gewoon worden doorgevoerd.
Adverteren op social media
Steeds meer bedrijven starten met adverteren op social media, en weten hier ook zeker voordeel uit te halen. Facebook, YouTube, Instagram.. ze zijn geschikt voor advertenties en leveren gegarandeerd succes op als de campagne goed wordt aangepakt en aangeboden. Wil jij ook succesvol adverteren op social media en kun je wel wat hulp en ondersteuning gebruiken bij het vormgeven en aanbieden van je advertenties? Wij helpen je graag! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.