VR gaat de AR trend op social media aanvullen

We kennen AR inmiddels al een tijdje op social media. Denk alleen maar aan de filters met de bewegende effecten, zoals hondensnuiten, konijnenoren, coole zonnebrillen en hippe kapsels. Deze effecten worden veel gebruikt op social media en zijn met name op Snapchat ook erg populair onder jongeren. Facebook en Instagram focussen ook al volop op AR, ook wel augmented reality, vooral ook met het oog op het verbeteren van de winkelervaring. Nu AR snel aan het ontwikkelen is, gaat er ook meer aandacht uit naar VR, ofwel virtual reality. Deze trend zal de AR-trend aanvullen, dus zeker niet vervangen.

VR-trend groeit nog niet zo snel als AR

De VR-trend is niet zo snel als AR en gebruikersacceptatie is langzaam maar gestaag. Als één van de beste technologische trends die een volledig meeslepende interactie kunnen bieden, zal het alleen maar sneller gaan ontwikkelen. De andere reden die de voortgang van VR belemmert, is de prijs. VR is een stuk prijziger dan AR, en dat verklaart ook waarom AR gewoon net even iets sneller opgepakt en ontwikkeld wordt op social media. Elke nieuwe technologie sijpelt echter na een periode door naar de reguliere markt en breder gebruik.

Facebook loopt voorop als het om VR gaat

Je kunt er zeker van zijn dat virtual reality een functie heeft, vooral met de steun van Facebook en hun volledige ondersteuning in hardware en inhoud. Hoewel de huidige focus van VR ligt op virtual reality gaming, is het veilig om te zeggen dat het daar in de toekomst niet bij zal blijven. Facebook heeft een tijd terug, toen het Meta ging heten, al bekend gemaakt volop te willen gaan focussen op VR. Er worden dan ook grootse prestaties van Facebook verwacht op dit vlak en het sociale kanaal loopt voorop. Dit betekent overigens niet dat andere sociale kanalen er geen aandacht aan besteden. YouTube experimenteert ook al met virtual reality en biedt verschillende ervaringen, zoals het kijken naar concerten, het doen van sportactiviteiten en het maken van virtuele safaritochten.

VR is een trend die zal blijven

In de wereld van social media is het een komen en gaan van trends. Het kan daarom lastig zijn om als bedrijf te bepalen welke trend nu wel de moeite waard is om mee aan de slag te gaan, en welke niet. Er zijn immers trends die binnen een maand alweer voorbij lijken te gaan. Toch, van VR kunnen we wel zeggen dat het een trend is die zal blijven. Het publiek voor VR zal groeien en meer mensen zullen er gebruik van maken. Dit betekent eigenlijk dat bedrijven vanzelf zullen volgen.

Het is daarom zeker de moeite waard om eens te kijken naar VR-mogelijkheden voor jouw bedrijf, zeker nu je er nog behoorlijke indruk mee kunt maken. Je kunt je verkopen gemakkelijk boosten door jouw product in VR / 3D aan de potentiële klant te tonen. Deze trend blijft, daar twijfelen we niet aan. Je kunt nu een streepje voor hebben op de concurrentie.

Hoe laat jij social media spreken voor je bedrijf?

Je kunt social media tegenwoordig op veel verschillende manieren voor je bedrijf laten spreken. Er zijn eindeloos veel soorten inhoud die je kunt aanspreken om jouw doelgroep effectief te bereiken. Denk niet alleen aan AR en VR, maar ook aan korte video’s, podcasts en bijvoorbeeld webinars. Het gaat er vooral ook om wat goed past bij jouw specifieke doelgroep. Heb jij het idee dat jij niet het maximale uit social media haalt voor je bedrijf? Wij helpen je graag. Volg eens een social media training bij ons!