Wat is evergreen content precies?
Bij het creëren van content loop je vaak het gevaar dat deze niet tijdloos is. Schrijf je bijvoorbeeld een tekst over bepaalde trends van dat moment, dan kun je met grote zekerheid zeggen dat die trends het jaar daarop geen trends meer zijn. Dit artikel zorgt even voor een piek in bezoekers, maar deze zakken daarna weer weg.
Als je bezig bent met content marketing, dan doe je dit mede om continu extra bezoekers te krijgen via Google. Je content is waardevol, relevant en is precies waar de doelgroep op zit te wachten. Door deze content ‘evergreen’ te maken zorg je ervoor dat je altijd bezoekers blijft houden.
Definitie van evergreen content
Evergreen content is content die interessant, tijdloos én relevant blijft op de lange termijn. In principe is het content die jaren actueel blijft en continu interesse opwekt bij je lezers. Normale content is vaak voor een bepaalde tijd interessant en populair, denk aan een artikel over handige apps of een blogpost over een nieuw te introduceren auto. Deze content blijft even populair, maar zakt na loop van tijd weg omdat er beter nieuws is.
Het schrijven van een evergreen content is dus ontzettend waardevol als je bezig bent met content marketing. Het kost je waarschijnlijk net zoveel tijd als het schrijven van andere content, maar het gaat véél langer mee. Een goed stuk evergreen content staat gelijk aan wel 4 tot 8 normale blogs.
Waar komt evergreen vandaan?
Met de term evergreen content bedoelen we content die altijd ‘vers’ is. In de natuurlijk zijn er veel bomen die altijd groen. Deze naaldbomen zijn het symbool van het eeuwige leven. Net als deze bomen is evergreen content iets dat voor langere tijd blijft bestaan.
Voordelen van evergreen content
Maar waarom is evergreen content nou zo interessant? De eerste reden is hiervoor al gegeven. Het is efficiënt en bespaart je veel tijd. Je schrijft een artikel en je weet dat dit artikel over een aantal jaren nog steeds relevant is en veel gelezen wordt. Het artikel hoeft over een tijdje niet herschreven of, nog erger, helemaal vervangen te worden.
“We need to stop interrupting what people are interested in and be what people are interested in.”
Daarnaast is evergreen content de basis van al je andere content. Evergreen content bevat vaak belangrijke basisinformatie. Als voorbeeld een artikel over danstips. Evergreen content zou de basis kunnen omschrijven van verschillende soorten dansen. Waar komt de dans vandaan, welke danspasjes horen bij een bepaalde dans, et cetera. Dit soort basisinformatie verandert immers nooit. Door eerst de evergreen content te lezen, begrijpt een lezer daarna veel beter de danstips.
SEO effect van evergreen content
Door veel te bloggen over de actualiteit krijg je pieken in het aantal bezoekers. Een artikel dat de modetrends van 2016 beschrijft, zal dan ook niet veel meer gelezen worden. Modetrends uit het jaar 2016 kun je nu bijvoorbeeld geen modetrends meer noemen. Waarom zou iemand immers de modetrends van een paar jaar geleden willen weten?
Het artikel is dan dus niet meer relevant en daarmee kunnen we zeggen dat het geen evergreen content is. Als je veel tijdloze content maakt, dan zul je zien dat de bezoekers naar de website geleidelijk gaan toenemen. Hieronder zie je een voorbeeld van het effect van evergreen content.
Voorbeelden van evergreen content
Vaak herken je aan de soort tekst al snel of het evergreen content is. Zo zijn de volgende teksten vaak niet evergreen:
- Nieuwsartikelen
- Laatste trends en hypes beschrijven
- Reviews over een product
- Statistische gegevens, denk aan cijfers die over een bepaalde periode gaan
Maar wat zijn dan wel goede voorbeelden van evergreen content? Hierbij een lijstje met tips:
- Handleidingen, denk aan gebruiksaanwijzingen
- Teksten die veelgestelde vragen, ook wel FAQ’s genoemd, beantwoorden
- Basisteksten waarin bepaalde begrippen en/of definities uitgelegd worden
- Oplossingen op vragen
- Lange case studies
- Infographics
- How to gidsen
- Geschiedenis lessen
- Interview een expert
Evergreen content komt het beste tot zijn recht als het lange artikelen zijn. Denk daarbij aan een lengte van 500 tot 1500 woorden per artikel. In ieder artikel kun je natuurlijk quotes en foto’s voegen. Dit vergroot de kwaliteit in de ogen van Google.
Great content is the best sales tool in the world!
Niet bloggen over actualiteit?
Wellicht dat je nu denkt dat bloggen over de actualiteit niet verstandig is en dat je beter tijd kunt besteden aan tijdloze content. Ons advies is hierin dubbel. Wij bloggen veel over social media en daarbij maken we diverse vormen van content. Niet alles is tijdloos. Toen Twitter bijvoorbeeld van 140 naar 280 tekens ging, hebben we hier een artikel over geschreven. Deze is niet tijdloos, maar wel zeer actueel voor onze klanten en lezers. Blog dus gerust over de actualiteit, maar probeer het zoveel mogelijk evergreen te maken.
Aan de slag met content marketing
Wil je zakelijk gaan bloggen en meer lezers bereiken met evergreen content? In onze training zakelijk bloggen leer je precies welke onderwerpen voor jouw doelgroep interessant zijn en hoe je een goed artikel schrijft.