Wat is merkperceptie en hoe meet je het?
Merkperceptie is heel belangrijk, zeker ook op social media. Toch besteden maar weinig bedrijven goede aandacht aan merkperceptie. Dit heeft met meerdere factoren te maken. Het is belangrijk om te weten dat merkperceptie een bepalende rol speelt in de aankoopbeslissingen die worden genomen. Maar liefst 77 procent van de consumenten neemt aankoopbeslissingen op basis van een merknaam. Het gaat dan niet direct om de merknaam, maar om de gevoelens of gedachten die opkomen bij het zien of horen van deze merknaam. Dit is merkperceptie. Wij vertellen je graag meer over wat dit nu precies is en hoe je het goed kunt meten.
Wat is merkperceptie nu precies?
Het is belangrijk om veel aandacht te besteden aan merkperceptie, maar dit valt niet mee als je niet precies weet wat hier nu mee bedoeld wordt. Merkperceptie is eigenlijk de som van de gevoelens, ervaringen en gedachten van een consument over een product of dienst. Het is wat mensen geloven dat een merk vertegenwoordigt, in plaats van wat een merk zegt dat het vertegenwoordigt. Je kunt merkperceptie het best zien als een mentale associatie. Het speelt een belangrijke rol bij het realiseren van emotionele connecties met consumenten. Hoe meer een consument emotioneel verbonden is met jouw merk, product of dienst, hoe meer voordeel je hieruit kunt halen.
Waarom is merkperceptie zo belangrijk?
Merkperceptie draait in de basis om loyaliteit naar een merk toe. Wanneer een klant loyaal is aan een merk, dan komt dit het bedrijf ten goede. Dit zijn namelijk de klanten die positieve recensies schrijven en over het merk, product of dienst praten. Gemiddeld zal 66 procent van deze loyale klanten een positieve review op internet posten. Maar liefst 86 procent van deze loyale klanten beveelt het merk, product of de dienst aan.
Hoe meet je merkperceptie precies?
Het lastige is dat merkperceptie voor een groot deel in het ‘gevoel’ zit. In de emoties. Deze zie je niet vanzelf. Hierdoor is het vrij lastig om merkperceptie te meten, maar het is zeker niet onmogelijk. Wij geven je graag inzicht in 3 manieren waarop je merkperceptie kunt meten.
1. Het uitvoeren van enquêtes
Een relatief makkelijke manier om merkperceptie te meten is door er gewoon naar te vragen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je op een klant afstapt en zomaar naar de mening vraagt. Hiervoor is het verstandig om een vragenlijst te gebruiken, waarin je emotionele, cognitieve en actiegerichte factoren aanspreekt. Je kunt bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:
- Wat komt er als eerste in je op als je aan (merk) denkt?
- Welke van de volgende woorden beschrijven (merk)?
- Hoe zou u uw laatste ervaring met (merk) omschrijven?
- Wat voor soort gevoelens ervaar je als je aan (merk) denkt?
- Hoe zou je jouw niveau van emotionele gehechtheid aan (merk) omschrijven?
- Hoe zou je (merk) aan een vriend omschrijven?
- Op een schaal van 1-10, hoe waarschijnlijk is het dat je (merk) aanbeveelt?
2. Houd online vermeldingen in de gaten
Consumenten vinden het tegenwoordig prettig om hun mening te delen. Zijn zij ontevreden over een bedrijf, product of dienst? Dan is het zeer waarschijnlijk dat zij dit op internet delen, zoals op social media of in de vorm van een Google review. Hiermee willen zij niet alleen het bedrijf zelf laten weten dat ze niet tevreden zijn. Zij willen hiermee vooral ook anderen ‘waarschuwen’. Als een consument juist erg tevreden is, dan is deze snel bereid om dit ook online te laten weten, zodat zij het bedrijf ondersteunen en anderen aanmoedigen ook zaken te doen met het betreffende bedrijf. Al deze online reviews, of online vermeldingen, geven je een goede indruk als je de merkperceptie wilt meten.
3. Voer een merkaudit uit
Je kunt een merkaudit uitvoeren om te evalueren hoe jouw merkperceptie zich tot de merkperceptie van concurrenten verhoudt. Dit moet onderzoek omvatten naar primaire en secundaire doelgroepen, een concurrentieanalyse van jouw producten of diensten, een grondige evaluatie van je communicatiestrategie en een diepe duik in jouw eigen merkpositionering.
Merkperceptie verbeteren op social media
Zoals je ziet is merkperceptie heel belangrijk. De sociale kanalen lenen zich uitstekend voor een goede focus op merkperceptie. Hiervoor heb je wel een duidelijke aanpak nodig. Je hebt een slimme en effectieve strategie nodig om het beste uit social media te halen. Heb jij nog geen goede strategie om op social media mee aan de slag te gaan? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.