Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

Indien je een beetje bekend bent op het wereldwijde web, heb je vast wel eens van Pinterest gehoord. Pinterest is een relatief nieuw social media platform en kan het best beschreven worden als een groot, digitaal prikbord. Pinterest is een sociaal netwerk dankzij de mogelijkheid om je vrienden uit te nodigen en naar mensen op zoek te gaan die dezelfde interesses hebben als jij.
Pinterest training

Hoe werkt Pinterest?

Je kunt Pinterest dus het best omschrijven als een groot digitaal prikbord. Je hebt de mogelijkheid om zelf prikborden (boards) aan te maken over verschillende onderwerpen die je interessant vindt. Wanneer je bij iemand op Pinterest een leuk plaatje tegenkomt, kun je dit ‘pinnen’. Wanneer je een plaatje ‘pint’, komt dit op jouw prikbord terecht. Al deze items op een prikbord heten ‘pins’. Tevens kun je een icoontje in je browser installeren, waardoor je op elke webpagina de mogelijkheid hebt om iets dat je interessant vindt te ‘pinnen’.

Het ontstaan van Pinterest

De bedenker Ben Silbermann lanceerde de bètaversie van Pinterest in maart 2010, niet wetende dat dit de snelst groeiende social media ooit zou worden. Er waren maar liefst meer dan 10 miljoen gebruikers in de eerste 9 maanden. In augustus 2011 werd deze site opgenomen in de top 50 beste websites van 2011 in Time magazine.

Het succes van Pinterest ligt bij de eenvoud van het concept, ‘pin it’ en het staat op je prikbord. Tevens denken mensen nu eenmaal in beelden en daarom werken afbeeldingen erg goed. Maar sinds enige tijd kun je ook YouTube video’s delen. ‘Een foto zegt meer dan duizend woorden,’ is het idee achter deze site.
Pinterest

Zakelijke mogelijkheden van Pinterest

De zakelijke mogelijkheden voor ondernemers liggen bij Pinterest ook hoog. Wanneer je als ondernemer eigen prikborden maakt en hier foto’s op deelt, zijn er altijd gebruikers die interesse krijgen in een van de prikborden. Er is geen reclametekst voor nodig, geen lokkertjes: de foto’s zeggen voldoende. Wanneer je af en toe het prikbord update, blijven de bezoekers komen.

Daarnaast is het ook een geschikt middel om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten, in contact te komen met jouw doelgroep, onderzoeken wat er leeft bij deze doelgroep en natuurlijk ook veel meer bezoekers te trekken naar jouw website. Je kunt als bedrijf zijnde je imago vergroten door plaatjes te posten die de doelgroep aanspreken en plaatjes die een sterke indruk achterlaten bij mensen. Zo vergeten ze jouw bedrijf niet, en misschien ‘pinnen’ ze jouw bedrijfsplaatjes: meer reclame!
Pinterest Training button

Pinterest Training

Als je meer wilt weten over het gebruik van Pinterest en de zakelijke mogelijkheden, dan kun je ook een training volgen. Hierin laten wij jou precies zien hoe je Pinterest succesvol kunt inzetten voor jouw bedrijf!