Wat leren we van de Facebook Reactions?

We kunnen inmiddels al enige tijd gebruik maken van Facebook Reactions. Er werd al lange tijd bij Facebook ‘gezeurd’ om een Dislike-button, maar in plaats daarvan kwam Facebook met de Reactions. Maken we er nu echt gebruik van?

De 6 Facebook Reactions

De Dislike-button kwam er niet, maar we kunnen wel aangeven dat een bericht ons boos of bijvoorbeeld verdrietig maakt. Dit is misschien wel nog toepasselijker dan een Dislike-button. In totaal zijn er 6 Facebook Reactions die kunnen worden gegeven op een post, namelijk de welbekende Like en daarnaast de reacties Boos, Verdrietig, Geweldig, Verbluft en Grappig.

De algemene statistieken

De oude vertrouwde Like-button is toch nog steeds het meest populair. In 89% van alle gevallen dat we een reactie willen geven met een Reaction kiezen we nog altijd voor deze vertrouwde button. Op de tweede plaats staat de Geweldig-button, met 6%. We zouden deze vaker willen gebruiken, maar onderzoek heeft aangetoond dat wij dit vooral niet doen omdat er dan een ‘hartje’ wordt gegeven en dit kan verkeerd worden opgevat. Op de derde plaats vinden we de Grappig-button, welke we in 2% van alle gevallen toekennen. De overige Facebook Reactions worden allemaal slechts 1% gebruikt.

Specifiekere statistieken

Er zijn nog wel wat opvallende zaken te noemen. Zo krijgen de niet betaalde posts meer reacties met de buttons dan de promoted posts. We hebben het dan over 4,2% tegenover 3,6%. Daarbij worden de niet betaalde posts vaker beloont met een Grappig of een Geweldig reactie dan de promoted posts. De Boos-Reaction komt in beide gevallen evenveel voor. Het is zo dat hoe meer mensen op de Boos-button drukken, hoe meer comments er ook onder het bericht worden geplaatst. Dit houdt dus nauw verband met elkaar.

Categorieën

Als we kijken naar het soort Reactions dat wordt gegeven aan berichten binnen bepaalde categorieën, dan valt op dat Nieuws, Retail en Food het minst worden beloond met leuke Reactions. Als er Reactions worden gegeven, dan is de Geweldig-buttton het meest populair in de categorieën Retail en Food, terwijl in de categorie Nieuws de hoofdrollen zijn weggelegd voor Verdrietig, Verbluft en Boos.

Meer Facebook Reactions?

Facebook Ractions levert je op zichzelf niet veel extra’s op als het bijvoorbeeld gaat om positie, maar het onderzoek laat wel zien dat de posts met de meeste reactions ook de meeste comments krijgen. Je kunt er dus wel je voordeel mee doen. Onze Facebook training geeft je natuurlijk ook leuke tips om meer aandacht voor je posts te krijgen.