Wat zijn jouw marketingdoelen voor social media?
We zien dat steeds meer bedrijven actief worden op social media. In deze tijd, waarin we door corona allemaal veel meer thuis moeten werken, zien we dat er veel nieuwe zakelijke accounts ontstaan. Bedrijven pakken deze ‘kans’ aan om meer online te doen, zodat ze daar vooral later goed hun voordeel mee kunnen doen. Verstandig! Helaas zien we ook dat het lang niet altijd even effectief aangepakt wordt. Je hebt bijvoorbeeld wel echt marketingdoelen voor social media nodig om er het beste uit te halen.
Marketingdoelen vormen de basis van je strategie
Voordat je met social media aan de slag gaat het je een social media strategie nodig. Deze vorm je door het volgen van meerdere stappen, zoals ook het uitvoeren van een concurrentieanalyse en het creëren van een persona. De eerste stap die je zet in de ontwikkeling van je social media strategie is het stellen van je marketingdoelen. Deze vormen namelijk de absolute basis. Kies marketingdoelen voor sociale media die aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen.
De SMART methode gebruiken voor je marketingdoelen
De eerste stap bij het maken van een winnende strategie is het vaststellen van je marketingdoelen. Zonder doelen kun je succes en rendement op investering (ROI) niet meten. Elk van je marketingdoelen zou SMART moeten zijn. Hiervoor kun je gebruikmaken van het zogenaamde SMART-raamwerk, dat je acties begeleidt en ervoor zorgt dat ze leiden tot echte bedrijfsresultaten. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Een doel zou dus bijvoorbeeld kunnen zijn: We zetten Facebook in voor klantondersteuning, waarbij wij ons gemiddelde responspercentage tegen het einde van het kwartaal willen verlagen tot minder dan 2 uur.
Houd de statistieken goed bij
Vanity-statistieken, zoals het aantal volgers en likes, zijn gemakkelijk te volgen. Het is moeilijker om hun echte waarde te bewijzen. Richt je in plaats daarvan op zaken als betrokkenheid, klikfrequentie en conversiepercentages. Misschien wil je verschillende doelen bijhouden voor verschillende netwerken, of zelfs verschillende toepassingen voor elk netwerk. Als je bijvoorbeeld LinkedIn gebruikt om verkeer naar je website te leiden, dan meet je de klikfrequenties. Als Instagram voor naamsbekendheid wordt ingezet, dan kun je het aantal Instagram-verhaalweergaven bijhouden. Adverteer je op Facebook, dan is de kosten per klik (CPC) een veelvoorkomende successtatistiek. Houd statistieken altijd goed bij, want (heel cliché) meten is weten. Statistieken zijn er om effectief op in te spelen, zodat je kunt blijven optimaliseren.
Start met minimaal 3 marketingdoelen
Je hoeft zeker niet met tientallen doelen aan te komen voor je social media strategie. Hoe meer doelen, hoe groter het risico dat het onhaalbaar wordt. Het is goed om met 3 marketingdoelen te starten. Deze social media doelen moeten aansluiten bij je algemene marketingdoelstellingen. Dit maakt het gemakkelijker om de waarde van je werk te laten zien.
Maak je social media strategie steeds effectiever
Een social media strategie opstellen is slechts het begin. We hebben het hier niet over een strategie die je jarenlang succesvol kunt blijven gebruiken. Social media kanalen ontwikkelen voortdurend, net als jouw bedrijf en de verwachtingen van de markt. Zorg er daarom voor dat je social media stratagie een levend document is, dat je voortdurend evalueert en bijwerkt. Zo maak je jouw strategie steeds effectiever. Kun je hier wel wat hulp en advies bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op.