Watch en Reels laten Facebook en Instagram groeien
Video’s worden steeds belangrijker op de sociale kanalen. We zien dat de video op alle sociale netwerken een steeds grotere rol gaat spelen. Daarnaast zien we ook dat het vooral de video’s zijn die ervoor zorgen dat de sociale netwerken zelf blijven groeien. Meer dan de helft van de tijd die mensen in de Facebook en Instagram apps doorbrengen, gaat naar bewegende beelden in verschillende formaten en vormen. Vooral Instagram Reels staan in de belangstelling en zijn de grootste groeimotor geworden voor interacties en organische accountgroei.
Eindeloze groei op het vlak van video’s
De zogenaamde pivot to video is niet nieuw, maar zal binnenkort wel weer volledig op snelheid komen. Waar Mark Zuckerberg in de laatste kwartaalberichten nog sprak over verhalen en Facebookgroepen, wordt nu vooral de positieve ontwikkeling van video benadrukt. Niet alleen de tijd die gebruikers besteden aan video’s, maar ook de groei in videoformaten zelf en de bijbehorende interacties, is groter dan ooit. Instagram wordt al een tijdje niet meer gezien als hét fotonetwerk, maar eerder als het videonetwerk waar mensen zich makkelijk lange tijd vermaken met Instagram Reels en Stories.
“Wist je dat: Louis Vuitton krijgt gemiddeld 7 miljoen kijkers op hun reels”
Zuckerberg raadt videomateriaal op social media aan
Als iemand natuurlijk alles weet over de ontwikkelingen van trends binnen Facebook en Instagram, dan is het Mark Zuckerberg wel. Hij is dan ook duidelijk over het gebruik van video’s op de sociale netwerken. “Als je wilt groeien, gebruik dan video’s. Gebruik video’s als je je betrokkenheid wilt vergroten.” Natuurlijk is Zuckerberg ook bekend met de invloed van andere sociale kanalen. Alles wordt gevormd door de concurrentie met TikTok en YouTube. Het feit dat Reels momenteel het beslissende formaat zijn voor Instagram kan bij het openen van de app nauwelijks over het hoofd worden gezien.
Instagrams Reels en Facebook Watch
Dat Instagram Reels populair zijn, daar is geen twijfel over mogelijk. Dit weet iedereen eigenlijk al, maar er zijn ook andere bewegende beeldgebieden waarin Facebook zich positief ontwikkelt. Naast Reels blijft Facebook Watch groeien. Of liever gezegd, Facebook Watch groeit sneller dan alle andere inhoudsindelingen in de Facebook feed. Van de 1,91 miljard actieve Facebook-gebruikers gebruiken al 1,5 miljard mensen Facebook Watch. Je kunt dus stellen dat bijna alle Facebook-gebruikers Facebook Watch gebruiken, of ze het nu bewust doen of niet.
De focus op video blijft toenemen op Insta en Facebook
Er bestaat een toegenomen focus van Facebook en Instagram op video. Of het nu met Reels is, of op Facebook met Facebook Watch, de focus op video wordt steeds groter. Het is dan ook zo dat deze onderdelen van de sociale netwerken zorgen voor het aantrekken van het grootste publiek. Instagram Reels laat Instagram groeien, zoals Facebook Watch Facebook laat groeien.
Het is vooral de korte video die sterk in populariteit toeneemt. Mede hierdoor is YouTube inmiddels ook gestart met korte video’s, die net even anders dan anders zijn. Hier worden de korte verhalen YouTube Shorts genoemd. Uiteindelijk gaan alle sociale kanalen mee in de trend van video.
Ga ook aan de slag met video op social media
Als jij je doelgroep effectief wilt bereiken en optimaal aan wilt spreken, dan is het goed om ook te gaan focussen op video. Het is videocontent dat ervoor zorgt dat de sociale kanalen explosief blijven groeien en als bedrijf wil je mee liften op dit succes. Ga aan de slag met video en haal er je voordeel uit. Vind je het lastig en wil je hulp en ondersteuning bij het maken van sterke videocontent voor op social media? Dan staan wij natuurlijk voor je klaar. Neem gerust contact op voor meer informatie en advies.