Welke soorten social media gebruikers zijn er?
Er zijn verschillende soorten social media gebruikers die je kunnen gaan volgen op de sociale kanalen. Natuurlijk ben je als bedrijf blijer met de ene soort dan met de andere soort, maar het is belangrijk om met alle soorten social media gebruikers rekening te houden. Ze kunnen namelijk veel voor je betekenen, in positieve of in negatieve zin. Het is aan jou om ze in de gaten te houden.
Dit zijn de belangrijkste social media gebruikers
Wij hebben een overzicht gemaakt van de belangrijkste social media gebruikers waar je als bedrijf rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er meer soorten en het is ook zeker mogelijk dat de ene soort zich ineens vormt in een andere soort. Toch zijn dit de belangrijkste varianten waar jij als bedrijf aandacht aan moet besteden.
De ambassadeurs
Er zijn mensen die gewoon heel blij zijn met jouw bedrijf of jouw product. Zij promoten jou vrijwillig, door zaken van jou te delen of door eens een aanbeveling te posten. Deze mensen moet je natuurlijk dichtbij houden. Betrek hen wat meer bij wat je doet, bijvoorbeeld door hen eens om hun mening te vragen.
De loyale fans
Naast de ambassadeurs zijn er ook de echte fans die volledig loyaal zijn aan jouw bedrijf of merk. Deze mensen zullen ook veel zaken van jou delen en zullen anderen zelfs aanmoedigen om ook ‘fan’ te worden. In de meeste gevallen zijn dit mensen die een zeer tevreden klant van je zijn.
De schaduwvolgers
Schaduwvolgers zijn de mensen die je pagina liken en je posts liken, maar die verder eigenlijk niets doen. Zij zijn een beetje op de achtergrond aanwezig. Het zijn meestal geen klanten, maar zij behoren wel tot je doelgroep. Het is aan jou om hen te stimuleren eens iets van zich te laten horen. Stuur ze eens een poll, bijvoorbeeld, zodat zij het gevoel hebben dat zij belangrijk voor je zijn.
De eksters
De eksters zijn volgens die als een dolle op je af komen als je iets laat schitteren. Heb je een leuke actie, een korting of een mooie aanbieding? Dan zijn ze er als de kippen bij. Dit zijn de mensen die jou volgen om gebruik te maken van je aanbiedingen. Verder hoor of zie je ze niet. Deze eksters zijn wel belangrijk om te houden, dus zorg ervoor dat zij tevreden blijven.
De zuurtjes
De zuurtjes moet je in de gaten houden. Dit zijn mensen die graag klagen en soms zelf klagen gewoon om te klagen. Zij hebben hier dus lang niet altijd een goede reden voor. Ruim 4 op de 10 social media gebruikers behoort regelmatig tot de zuurtjes. Als je er hier te veel van hebt, dan kan dit je online imago beschadigen. Probeer ze dus altijd tevreden te stellen door snel en gepast op het geklaag te reageren.
De brulapen
Dan zijn er natuurlijk ook nog mensen die graag nog een stapje verder gaan dan klagen en zeuren. Er zijn mensen die zich heel bewust bezig houden met het zwart maken van jou, van je bedrijf of van je product of dienst. Dit zijn de brulapen. Zij zullen ‘schreeuwen’ op social media om ervoor te zorgen dat iedereen hoort hoe slecht jij bent. In tegenstelling tot de zuurtjes kun je de brulapen beter niet aanspreken. Reageer niet, want jouw reactie zal vaak gezien worden als ‘voer’ voor nog meer gebrul.
Leer de social media gebruikers kennen
Het is belangrijk om te weten wie je volgers zijn. Je hebt ongetwijfeld van iedere soort social media gebruikers een aantal aanwezigen in je lijst met volgers. Hier moet je goed en slim op inspelen. Wil jij weten hoe jij social media het best voor je bedrijf laat spreken? Volg dan eens een social media training bij ons.