4 manieren om de werknemerservaring te optimaliseren
Bedrijven kunnen goed hun voordeel doen met hun medewerkers, maar dan is het wel belangrijk dat hun medewerkers optimaal tevreden zijn over hun werk. Tevreden medewerkers worden vanzelf ambassadeurs van het bedrijf, zeker op social media. Je kunt de tevredenheid onder medewerkers eenvoudig boosten door te zorgen voor een indrukwekkende werknemerservaring.
Zo verbeter je de werknemerservaring
Er zijn veel factoren die invloed hebben op de werknemerservaring. Denk bijvoorbeeld aan het ter beschikking stellen van de juiste tools en technologieën, aan het optimaal voldoen aan de behoeften van de medewerkers of aan het realiseren van een werkplek die tot de verbeelding spreekt. Door gebruik te maken van de principes van de user experience (UX) ben je als bedrijf in staat om medewerkers dieper te begrijpen op het niveau van hun behoeften, waardoor je hier optimaal op in kunt spelen met het creëren van de werknemerservaring. Wij geven je 4 manieren om de werknemerservaring te optimaliseren.
1. Stel een onderzoek in naar de werknemerservaring
Verzamel informatie over de ervaring van vandaag om te begrijpen hoe de werknemerservaring er momenteel uitziet. Het aanbrengen van verbeteringen in de ervaring is niet mogelijk als je niet weet hoe de ervaring er op dit moment uitziet. Interview je bedrijfsleiders, voer focusgroepen met werknemers uit en bekijk de scores van de organisatiegezondheid en de betrokkenheid van medewerkers samen met andere gegevens. Zo kun je een helder beeld vormen van de actuele werknemerservaring.
2. Creëer een werknemer persona
We kennen natuurlijk allemaal de buyer persona, waarbij we de ideale klant omschrijven. Waarom doen we dit niet ook voor medewerkers? Het is goed om te gaan ontdekken wat voor soorten medewerkers je op de werkvloer hebt, zodat je meerdere weknemer persona’s kunt maken. We hebben immers niet allemaal dezelfde behoeften. Door deze persona’s te maken krijg je een duidelijker beeld van de gedragingen, de ervaringen, de doelen en de behoeften van je werknemers. Hierdoor ben je goed in staat om te bepalen wat werkelijk het belangrijkst is voor je werknemers en op welke manier je de werknemers het best kunt betrekken bij je bedrijf.
3. Ontwikkel een reisplan voor medewerkers
Veel bedrijven brengen de klantreis in kaart, ook wel de customer journey. Het is nuttig om dit ook voor werknemers te doen. Je kunt benadrukken hoe je werknemer persona’s zouden werken op verschillende contactpunten en binnen diverse scenario’s. Vervolgens kun je dit in kaart brengen om te zien wat voor de medewerkers het meest belangrijk is. Dit helpt je ook om de kloof te dichten tussen de activiteiten van vandaag en de ambities van morgen. Je ontdekt waar de knelpunten binnen de medewerkersreis liggen, zodat je ook weet welke punten extra aandacht nodig hebben.
4. Begin met prototyping
Het is tijd voor prototyping. Dit betekent vooral dat je het immateriële tastbaar gaat maken. Je hebt nu alles bij elkaar verzameld om de werknemerservaring daadwerkelijk te verbeteren, maar dit alles moet nog worden omgezet in echte veranderingen die de werknemerservaring optimaliseren. Breng veranderingen aan en vraag medewerkers om feedback. Je kunt niet verwachten dat alles direct op rolletjes loopt, maar je kunt er wel alles aan doen om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Feedback helpt je om je medewerkers uiteindelijk echt een betere ervaring te bieden, waardoor zij zich graag inzetten als ambassadeur voor je bedrijf.
Ambassadeurs zijn actief op social media
Een groot deel van je medewerkers is actief op social media, zonder twijfel. Deze medewerkers posten over hun leven en het werk maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. Wanneer deze medewerkers optimaal tevreden zijn, dan zullen zij dit willen delen op social media en dit betekent meer social media succes voor jouw bedrijf. Wil jij ook meer uit social media halen voor je onderneming? Volg dan eens een social media training bij ons.