WhatsApp gebruiken voor klantenservice, mag dat?
De populariteit van WhatsApp is niet meer te ontkennen. In Nederland zijn er bijna 10 miljoen gebruikers. Het ziet er sterk naar uit dat de klantenservice afdeling van bedrijven gebruik zullen gaan / moeten maken van WhatsApp. Nu is alleen de vraag of dit wel officeel mag van WhatsApp. Wij zochten het uit!
Voorwaarden van WhatsApp
Laten we eerst eens beginnen met wat er in de voorwaarden van WhatsApp staat:
“You agree not to collect or harvest any personally identifiable information, including phone number, from the Service, nor to use the communication systems provided by the Service for any commercial solicitation or spam purposes. You agree not to spam, or solicit for commercial purposes, any users of the Service.”
Als we dit vertalen naar normaal Nederlands, dan is het volgens de voorwaarden van WhatsApp geen probleem om de dienst commercieel te gebruiken. Het enige wat niet mag is dat je ongevraagde spam berichten via WhatsApp naar mensen gaat sturen.
Mag het of niet?
Ja, volgens de voorwaarden mag je WhatsApp gewoon gebruiken als communicatiekanaal met klanten. Het is zelfs toegestaan om aan klanten via WhatsApp een upsell aan te bieden. Er is alleen nog geen API beschikbaar waarmee je gemakkelijk alle chats kunt opslaan in één centrale database. Er zijn wel wat bedrijven die WhatsApp Tools aanbieden, maar deze zijn niet werken via een illegale manier en kunnen een brief verwachten van de advocaten van WhatsApp.