Wordt TikTok interessanter voor bedrijven?
Dat bedrijven in deze tijd niet meer zonder social media kunnen, dat is wel duidelijk. Toch is het ook zo dat het vaak verstandig is om keuzes te maken. Het is eigenlijk niet te doen om echt alle sociale kanalen aan te spreken. Het is dus belangrijk om goed te kijken welke sociale kanalen het best aansluiten bij jouw bedrijf, en natuurlijk op welke sociale kanalen jouw doelgroep het meest actief is. Een goede vraag hierbij is wel: wordt TikTok belangrijker voor bedrijven?
TikTok bestaat langer dan gedacht wordt
TikTok wordt door veel bedrijven eigenlijk nog altijd gezien als een nieuw sociaal platform. Dit zorgt ervoor dat veel ondernemers nog een beetje de kat uit de boom aan het kijken zijn. Toch bestaat TikTok al langer dan vaak wordt gedacht. Het platform werd namelijk al in september 2016 opgericht.
Wel is het zo dat het een tijdje geduurd heeft voordat de app ook in ons land voeten aan de grond kreeg. Nu mogen we wel stellen dat TikTok er echt bij hoort. Het platform groeit gestaag door en wordt met de dag populairder. Hier zien we direct een ander gegeven bij ontstaan. Er worden namelijk steeds meer advertenties op TikTok geplaatst.
De doelgroep van TikTok wordt groter en groter
Toen TikTok populair werd in ons land, werd het vooral populair onder jongeren. Verreweg de meeste gebruikers van TikTok hadden een leeftijd tussen de 10 en 15 jaar. Voor het grootste deel van de Nederlandse bedrijven is dit geen interessante doelgroep. De leeftijd ligt te laag. Met het populairder worden van het platform hebben we ook gezien dat steeds meer mensen uit andere leeftijdsgroepen met de app aan de slag gaan. Tegenwoordig zijn er ook veel mensen tussen de 20 en de 50 jaar die gebruik maken van TikTok.
Deze leeftijdsgroep groeit hard op het platform, en dat is voor bedrijven een positieve ontwikkeling. Een ander belangrijk gegeven is wel dat de groep Nederlandse gebruikers van TikTok gestaag doorgroeit. Op dit moment zijn het er al meer dan 3 miljoen!
Meer advertenties op TikTok
Mensen die zelf veel gebruik maken van TikTok zullen het vast opgemerkt hebben. Er is ineens veel meer gesponsorde content te vinden op het platform. Er worden aanzienlijk meer advertenties getoond dan voorheen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat meer bedrijven op TikTok gaan focussen. Sommige bedrijven doen dit zelf, andere bedrijven besluiten om hiervoor een samenwerking aan te gaan met een influencer. Er zit een stijgende lijn in bedrijfsactiviteiten op TikTok. Eigenlijk geeft dit ook al aan dat de inzet van dit sociale kanaal succes oplevert.
Conclusie: wordt TikTok interessanter voor bedrijven?
We kunnen zeker zeggen dat TikTok behoort tot de sociale kanalen die op dit moment steeds populairder worden voor bedrijven. Dit betekent niet dat het kanaal voor elk bedrijf succes op kan leveren. Het blijft dus vooral belangrijk om goed te kijken naar waar jouw doelgroep zich bevindt en wat ook goed aansluit bij jouw bedrijf. Wil jij optimale impact bereiken met je bedrijf op social media? Wij helpen je daar graag bij. Volg eens een social media training bij ons!