YouTube adverteren; de 4 opties
Adverteren op YouTube biedt je veel voordelen. Je hebt een enorm bereik, het is voordeliger dan de meeste andere opties, je kunt slim gebruik maken van emoties en je betaalt echt alleen voor advertenties die ook daadwerkelijk worden bekeken. Dit zijn nog maar een paar van de vele voordelen, echter, er kunnen ook nadelen aan zitten als je het niet 100% goed aanpakt. Weet jij bijvoorbeeld dat er maar liefst vier mogelijkheden zijn om op YouTube te adverteren?
Vier beschikbare advertentiemogelijkheden op YouTube
Er zijn maar liefst vier verschillende mogelijkheden om jouw advertentie op YouTube te laten verschijnen. Je kunt kiezen uit In Stream, In Slate, In Search en In Display adverteren. Dat zijn nogal wat opties. Je kan een juiste keuze maken als je precies weet wat het inhoudt. Daarom leggen we het je graag even uit.
1. In Stream
In Stream is een veel gebruikte advertentiemethode in YouTube. Waarschijnlijk ken je het wel. Je wilt een video bekijken, maar er wordt eerst een advertentie in gestart. Vervolgens krijg je na een aantal seconden de optie in beeld om de advertentie af te sluiten en naar de video te gaan. De andere optie is natuurlijk om de advertentie af te kijken, waarna de gewenste video vanzelf doorstart. Dit is In Stream adverteren in YouTube. Je advertentie verschijnt dus letterlijk in de stream.
2. In Slate
De kans dat je nooit van In Slate adverteren hebt gehoord is vrij groot, want in Nederland kennen we dit fenomeen nog niet zo goed. Het wordt dan ook nog niet veel toegepast, maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet effectief kan zijn. In Slate adverteren is mogelijk binnen video’s die langer duren dan tien minuten. Deze advertenties worden weergegeven in een vergelijkbare vorm als reclames op de televisie. De video wordt even onderbroken om een advertentie te laten zien. De kijker krijgt de keuze uit drie advertenties. Wanneer er niet wordt geklikt op een optie, dan worden er in totaal vier advertentiemomenten toegevoegd op vier verschillende momenten in de video.
3. In Search
Deze advertentiemogelijkheid van YouTube is goed vergelijkbaar met de werking van Google. Het gaat om de zoekresultaten. Wanneer iemand zoekt naar een video over bijvoorbeeld een merk fiets, dan worden niet alleen de bijbehorende video’s weergegeven, maar hierboven worden ook advertenties weergegeven die met dit merk fiets te maken hebben. Het voordeel is dat je hier heel slim gebruik kan maken van keywords.
4. In Display
Deze manier van adverteren in YouTube wordt steeds populairder. Er zijn eigenlijk twee opties als het gaat om In Display adverteren, namelijk in de vorm van een tekst overlay die in de video zelf wordt getoond en in de vorm van een videosuggestie aan de rechterzijde van het scherm. Het voordeel is wel dat de kijker van de video tot helemaal niets verplicht wordt. Het gaat om suggesties die worden gegeven zonder dat er de verplichting bestaat om al een deel te bekijken of om ergens op te klikken. Dit heeft voor jou als adverteerder ook als voordeel dat je dus enkel betaalt voor de advertenties die echt uit interesse worden bekeken.
Alles weten over YouTube?
YouTube wordt steeds aantrekkelijker voor ondernemers. Wil jij alles weten over zakelijk succes met behulp van YouTube? Dan is onze YouTube training zeker aan te raden!