Daarom hoort YouTube thuis in jouw social media strategie!
We kunnen er niet omheen: video wordt steeds belangrijker. Aan welk sociaal kanaal denk jij als eerst als je aan video denkt? Goede kans dat dat YouTube is. Het is dan ook zo dat alleen YouTube in staat is om hoofdrolspeler Facebook te volgen als het meest gebruikte social media platform ter wereld. YouTube mag zich al jarenlang het grootste online-videoplatform op internationaal niveau noemen en hier zal niet snel verandering in komen. Juist omdat video nu steeds populairder wordt, en omdat YouTube de grootste is, mag deze partij nu echt niet meer ontbreken aan je social media strategie.
Waarom is YouTube zo populair?
Misschien herken je dit wel. Je moet een reparatie in huis uitvoeren en hebt dit nooit eerder gedaan. Even YouTube checken om te zien hoe het moet. Je wilt een specifieke muziekclip zien die je al in geen dertig jaar meer hebt gezien. Even YouTube checken! Tijd voor leuke pranks of een beetje leedvermaak met dash cam crashes? YouTube! Herkenbaar? Dit is precies waarom YouTube zo populair is. Er is gewoon voor alles een video beschikbaar. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is te vinden op dit sociale kanaal. Dat is de kracht van YouTube en die kracht gaat niet zomaar verloren. Het brede scala van YouTube trekt gebruikers van over de hele wereld en vanuit alle leeftijdsgroepen aan.
YouTube blijft gestaag doorgroeien
Het aantal gebruikers van YouTube neemt gestaag toe. In 2021 had het sociale kanaal maar liefst 2,24 miljard actieve gebruikers. In de Verenigde Staten alleen, waar ongeveer 240 miljoen van de gebruikers wonen, wist het netwerk 28,84 miljard dollar aan advertentie inkomsten binnen te halen. Er zijn iets meer mannen op YouTube actief dan vrouwen. Van alle actieve gebruikers is 53,9 procent man. YouTube is geliefd onder alle leeftijdsgroepen, van tieners tot 50-plussers. Dit betekent voor bedrijven dat vrijwel iedere doelgroep goed bereikt kan worden via YouTube, en dat maakt het kanaal interessant om op te nemen in de social media strategie.
Adverteren op YouTube is iets duurder dan gemiddeld
Kijken we naar de investering als je wilt adverteren op YouTube, dan zien we dat de prijs iets hoger ligt dan gemiddeld. Op andere platforms kun je tegen een voordeligere prijs adverteren. Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat de grote verscheidenheid aan inhoud op YouTube ervoor zorgt dat je een veel groter publiek kunt bereiken. Je krijgt de investering dan ook zeker terug. Adverteren op YouTube is natuurlijk ook maar een enkele manier om gebruik te maken van de mogelijkheden van het netwerk. Je kunt hier ook veel bereiken door goede video’s te plaatsen en op die manier meer omzet te genereren voor je bedrijf.
YouTube verdient een plek in jouw social media strategie
Als bedrijf kun je in deze tijd niet zonder een effectieve, slim ingerichte social media strategie. De veelzijdigheid van YouTube zorgt ervoor dat dit kanaal echt niet aan jouw strategie mag ontbreken. Toch vinden veel bedrijven het lastig om met YouTube te starten, zeker als het gaat om het maken van eigen videomateriaal. Natuurlijk helpen wij je hier graag bij. Volg eens een YouTube training bij ons of laat ons je helpen met het creëren van effectief videomateriaal. Hiervoor hebben wij alles in huis, waaronder uiteraard ook een greenscreen. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem dan gerust eens contact met ons op.