YouTube introduceert QR-codes voor alle kanalen

Met alle ChatGPT-updates van de laatste tijd zouden we bijna vergeten dat er ook andere ontwikkelingen plaatsvinden in de wereld van social media. YouTube is hét videokanaal en steeds meer bedrijven ontdekken dat dit platform ook veel voor hun merk kan betekenen. Hierdoor zien we een toename aan zakelijke video’s op YouTube. Het kanaal haakt daarop in door ook met nieuwe functies te komen. Zo gaat YouTube voor alle kanalen QR-codes introduceren.

Niet meer alleen voor influencers en vloggers

YouTube staat vooral bekend als het kanaal voor influencers en vloggers, zoals LinkedIn vooral bekend staat als het platform voor professionals. Toch zien we de laatste tijd flinke verschuivingen. Bedrijven gaan niet alleen vaker samenwerken met influencers, maar ze publiceren ook zelf vaker videomateriaal op YouTube. Het is vooral het ruime bereik van YouTube dat bedrijven aanspreekt. Bedrijven kunnen hun merk versterken door producten of diensten op een unieke, persoonlijke en creatieve wijze over te brengen naar de kijker. Daarnaast gebruiken bedrijven YouTube om productdemonstraties te geven, klantverhalen te delen en expertise te tonen. YouTube gaat het iedereen, dus bedrijven én particulieren, makkelijker maken om mensen met het kanaal te laten verbinden.

Extra manier om mensen met je inhoud te verbinden

YouTube heeft de afgelopen maanden flink wat getest met het toevoegen van QR-codes aan geselecteerde kanalen. De tests zijn positief verlopen en nu heeft het kanaal besloten om QR-codes voor alle soorten kanalen mogelijk te maken. Het maakt dus niet uit of je al een heel succesvol kanaal hebt of slechts nog een handjevol volgers. Je kunt makkelijk een QR-code aan je kanaal toevoegen. Op deze manier wil YouTube haar gebruikers een extra manier bieden om mensen te verbinden met de YouTube inhoud.

Hoe werkt de QR-code op YouTube?

Leuk natuurlijk, maar hoe werkt het nu precies? Het belangrijkst is dat je een eigen kanaal op YouTube hebt. Heb je deze nog niet, dan dien je die dus eerst aan te maken. Vervolgens ga je naar het tabblad ‘Jij’ onderaan het menu van de YouTube app. Tik op de knop onder je gebruikersnaam met de tekst ‘Kanaal delen’ en kies in het menu dat verschijnt voor ‘QR-code’. Je ziet dan de QR-code van je kanaal, die je kunt opslaan in de galerij van je telefoon of direct aan iemand in de buurt kunt laten zien, zodat zij deze eenvoudig kunnen scannen om je kanaal te vinden. Dit kan zeker een handige manier zijn om meer mensen naar je kanaal te trekken en je content te promoten bij nieuwe gebruikers.

Gaan de QR-codes op YouTube een succes worden?

Experts vragen zich wel af of de QR-codes een succes gaan worden. Tot op heden zijn de QR-codes nooit écht populair geworden, al zien we ze wel steeds vaker gebruikt worden als handige oplossing. Denk maar aan de collectiebussen die tegenwoordig voorzien zijn van en QR-code. Heb je geen klein geld in huis en wil je wel doneren? Dan kun je veilig via je eigen bank doneren door de QR-code te scannen. Een belangrijke vraag blijft dus wel of de QR-codes echt aan gaan slaan nu YouTube heeft besloten ermee te gaan werken. Leuk om te weten is dat Instagram in zekere zin aansluit. Instagram test op dit moment ook vernieuwde QR-codes, in de vorm van profielkaarten. Het is dus iets anders, maar ook daar komt wel iets nieuws aan. Het zou hét duwtje voor de QR-code kunnen zijn om toch eens populair te gaan worden.

Moet je als bedrijf nu echt aan de slag met YouTube?

De QR-code vormt een extra functionaliteit die kan helpen om makkelijker connecties te leggen en meer abonnees naar je video’s te trekken. In de basis zegt dit niet zo veel over het succes dat je wel of niet kunt bereiken via YouTube. Voor sommige bedrijven is het zeker aan te raden om volop in te zetten op YouTube of op een samenwerking met een populaire influencer op het kanaal. Voor andere bedrijven is het vooral slim om in te zetten op andere kanalen, zoals Facebook of Instagram. Heb jij een goede social media strategie nodig die echt bij je bedrijf, je merk en je doelgroep past? Dan helpen wij je graag verder. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.