YouTube Shorts: dáárom wil jij er ook op focussen!

YouTube Shorts bestaat sinds 14 juli 2021. Deze toevoeging aan het videokanaal is daarmee nog relatief jong en dat betekent dat niet iedereen er bekend mee is. Toch is het zeker wel de moeite waard om eens nader kennis te maken met YouTube Shorts, want ook bedrijven kunnen er zeker voordeel uit halen.

Wat is YouTube Shorts precies?

YouTube Shorts zijn verticale, korte video’s die rechtstreeks in de mobiele YouTube app kunnen worden gemaakt. Hiermee geeft YouTube een antwoord op onder meer Instagram Reels en het grote succes van TikTok. Nadat YouTube Shorts voor het eerst werden getest in geselecteerde landen, zijn YouTube Shorts nu ook beschikbaar in Nederland. YouTube is natuurlijk van begin af aan hét videokanaal geweest. Maar toen begonnen andere sociale kanalen ook met videomogelijkheden. Zo werden de Instagram Stories van het ene op het andere moment razend populair. Reden voor YouTube om een extra tandje bij te zetten, en dat doet het kanaal met YouTube Shorts.

Wat is het verschil met reguliere YouTube video’s?

Er zijn natuurlijk al veel korte video’s te vinden op YouTube en de verticale video is ook allang niet vreemd meer. Wat is er dan nu zo anders aan YouTube Shorts? Het verschil zit vooral in de geïntegreerde functies, welke je wél vindt bij YouTube Shorts en niet bij regulier videomateriaal. Je kan  de verticale video’s koppelen aan YouTube-kanalen en YouTube Music. Ook dit is niet mogelijk binnen regulier videomateriaal. Er zijn dus zeker wel verschillen te vinden, dus YouTube Shorts zijn wel echt iets nieuws en niet zomaar een ‘naam voor de show’.

YouTube Shorts zijn een verlengstuk van het kanaal

De YouTube Shorts zijn een verlengstuk van YouTube, in plaats van de kern, zoals bij TikTok het geval is. Het wordt geïntegreerd in de bestaande YouTube en de mobiele app. Zo zijn Shorts geïntegreerd in de startpagina. Als je een korte video opent, opent er een verticale videofeed, zoals we die kennen van Reels op Instagram. Er is ook een nieuw tabblad in de mobiele app die wordt gebruikt om toegang te krijgen tot de YouTube Shorts-feed.

Formaat koppelen aan bestaande videocontent

Het is interessant hoe YouTube het formaat koppelt aan bestaande content. Gaan gebruikers bijvoorbeeld naar een nummer dat in korte video’s wordt gebruikt, kan het nummer niet alleen worden geselecteerd voor hun eigen korte video, maar zijn er ook andere links naar bijvoorbeeld de officiële muziekvideo en het kanaal van de artiest. Dit toont de sterke punten en voordelen van YouTube, die noch Instagram noch TikTok in deze vorm kunnen implementeren. In de toekomst is het denkbaar dat YouTube Shorts nauwer worden gekoppeld aan bestaande video’s en kanalen.

Linkjes werken twee richtingen op

De links werken in twee richtingen. Dit betekent dat YouTube Shorts ook rechtstreeks kunnen worden gemaakt van muziekvideo’s die op YouTube zijn gepubliceerd. Maar dit werkt ook met andere YouTube-inhoud. Je kunt korte video’s maken voor receptvideo’s of korte video’s voor doe-het-zelf-tutorials. Deze integratie en verbindingen tussen bestaande inhoud en het nieuwe Shorts-formaat kunnen de acceptatie stimuleren.

https://www.youtube.com/watch?v=M__RNze4jsc

De YouTube Shorts zijn nu al een succes

De YouTube Shorts bestaan dan misschien nog niet zo lang, maar ze zijn wel al immens populair. In augustus 2021 zouden de Shorts op YouTube al 6,5 miljard views per dag krijgen en dit aantal groeit met de dag. Met 1,9 miljard gebruikers weet YouTube er snel een groot succes van te maken en juist dit vertelt bedrijven dat zij er ook mee aan de slag moeten. YouTube Shorts zijn makkelijk en snel te maken, waardoor het ideaal is om een doelgroep effectief aan te spreken zonder er een hele dag in te investeren.

Ga ook aan de slag met YouTube Shorts

Het is voor bedrijven zeker de moeite waard om eens nader kennis te maken met alle mogelijkheden van YouTube Shorts. Wil jij het maken van videomateriaal voor je bedrijf uitbesteden? Dan staan wij natuurlijk voor je klaar. Wij beschikken over alle benodigdheden voor professioneel materiaal, waaronder ook een green screen. Wil je zelf aan de slag, maar eerst een YouTube training volgen om écht goed van start te gaan? Dan ben je natuurlijk altijd welkom!