Start met zakelijk bloggen met dit stappenplan!

Zakelijk bloggen is ondertussen echt onmisbaar. Toch zijn er nog enkele bedrijven die zich niet bezighouden met bloggen. Zonde, want dat betekent dat je gegarandeerd kansen laat liggen. Het verzorgen van een zakelijke blog verhoogt namelijk je naamsbekendheid, posities in Google, betrouwbaarheid en imago. Als je wilt gaan starten met zakelijk bloggen, dan heb je natuurlijk wel een goed plan nodig. Wij delen dit graag met je!

Stappenplan om te beginnen met zakelijk bloggen

Als jij zeker wilt zijn van maximale resultaten met je zakelijke blogs, dan is het belangrijk om eerst een stappenplan te doorlopen voordat je begint met typen. Het is namelijk zo dat een gedegen vooronderzoek ervoor zorgt dat jouw toekomstige blogs veel effectiever zijn. Hieronder vind je een handig stappenplan om te doorlopen als jij wilt gaan beginnen met zakelijk bloggen.

1. Onderzoek wat jouw doelgroep wil

Als het goed is weet jij precies wie jouw doelgroep is. Je moet immers weten naar wie je jouw marketingactiviteiten richt en aan wie jij eigenlijk verkoopt. Het is je dus bekend hoe jouw doelgroep eruit ziet, maar het is je vaak niet bekend wat zij nu van jou nodig hebben als het om zakelijke blogs gaat. Hebben ze informatie en tips nodig, hebben ze behoefte aan adviezen of handleidingen, willen ze misschien vooral meer weten over wat er achter de schermen gebeurt? Doe hier een gedegen onderzoek naar.

2. Waar bloggen concurrenten over?

Grote kans dat je concurrenten al druk aan het bloggen zijn. Zakelijk bloggen wordt immers steeds gewoner. Het is goed om eens te kijken naar hoe jouw concurrenten het bloggen aanpakken en welke onderwerpen zij aansnijden. In geen geval is het de bedoeling om iets van je concurrenten te kopiëren, maar het is altijd goed om je door hen te laten inspireren.

3. Selecteer een groep onderwerpen

Het is belangrijk om je te focussen op bepaalde onderwerpen. Ga er eens voor zitten en bedenk onderwerpen die relevant zijn voor jouw bedrijf én jouw doelgroep. Maak vervolgens een selectie onderwerpen die jij in je zakelijke blogs kunt gaan behandelen. Houd je in de toekomst aan deze onderwerpen om te voorkomen dat je steeds een nieuwe afslag neemt. Het is belangrijk om jezelf neer te zetten als dé expert op vaste gebieden.

4. Hoe leg jij de beste basis voor vertrouwen?

Iedere doelgroep kent een eigen manier waarop deze het liefst wordt aangesproken. De ene doelgroep vindt een vlotte en persoonlijke, informele toon prettig. De andere doelgroep voelt zich meer aangesproken wanneer de toon zakelijk en formeel is. Dit is deels afhankelijk van je doelgroep en uiteraard ook deels van de niche waarin je je bevindt. Om een sterke basis voor vertrouwen neer te leggen is het belangrijk om je doelgroep op de juiste toon aan te spreken. Doe hier dus voldoende onderzoek naar. Hoe bereik je jouw doelgroep het best?

5. Maak een blogpagina aan

Het is belangrijk dat jouw zakelijke blogs makkelijk terug te vinden zijn op je website. Mensen die een blog lezen van jouw bedrijf zullen in de toekomst wellicht meer willen lezen. Als zij zelfstandig terugkeren naar je website, dan moet het voor hen heel makkelijk zijn om je blogs te vinden. Maak dus een aparte webpagina aan voor het publiceren van je blogs, dus een berichtenpagina die getoond wordt in je navigatiemenu.

6. Maak jouw blogs herkenbaar

Op den duur krijg je vaste lezers. Dit zijn de lezers die jouw blogs gaan herkennen en er ook op reageren. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat jouw blogs herkenbaar zijn. Zorg er dus voor dat je blogs een gelijke indeling hebben en geef de zakelijke blogs een herkenbare huisstijl. Wanneer je je blogs dan op social media deelt, dan zullen je blogs steeds makkelijker herkend worden. Dit levert je voordeel op.

7. Je zakelijke blogs schrijven en promoten

Het is tijd om je zakelijke blogs te gaan schrijven. Schrijf een eerste blogpost, publiceer deze op de berichtenpagina van je website en deel je blog op social media! Zeker deze laatste stap is heel belangrijk. Het is verstandig om je blog te promoten, zodat mensen weten dat het bestaat. Zakelijke blogs zijn heel makkelijk deelbaar via social media, dus maak daar zeker gebruik van. Vind je het een te grote uitdaging om zakelijke blogs te schrijven? Dan kun je dit werk natuurlijk ook uitbesteden aan ons. Neem gerust eens contact op om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken. Wij helpen je graag!