Zakelijke blogs schrijven? 6 don’ts!
Het schrijven van zakelijke blogs is voor veel bedrijven niets nieuws meer. Het is een goed teken dat veel bedrijven inmiddels druk aan het bloggen zijn geslagen of een ervaren blogger hebben ingeschakeld voor het verzorgen van het zakelijk blog. Toch worden er ook nog veel fouten gemaakt in de wereld van zakelijk bloggen.
Deze fouten moet je zeker vermijden
Schrijf jij zelf je blogs voor je bedrijf? Dan ga er je natuurlijk van uit dat je alles goed doet, zodat je succes behaalt met je blogs. Het zijn vaak de kleine dingetjes die verkeerd gaan, maar die ongemerkt toch heel belangrijk zijn. Hieronder vind je 6 belangrijke don’ts als het om zakelijk bloggen gaat.
1. Overmatig delen
Blogposts zijn er natuurlijk om gedeeld te worden. Social media staat vol met interessante blogs van tal van bedrijven. Die bedrijven snappen het! Maar helaas zijn er ook bedrijven die overmatig posten en dat doet de zaak meer kwaad dan goed. Het is niet de bedoeling om een blogpost meerdere keren in de week te delen of te blijven promoten op social media. Dit wordt snel irritant gevonden en kost je veel lezers.
2. Onprofessionele fouten
Natuurlijk, iedereen maakt wel eens een ‘spelvout’, toch? Dat is ook helemaal niet erg. Wat wel heel vervelend is, dat is een blog lezen met eindeloos veel fouten erin. In de meeste gevallen gaat het om onprofessionele fouten die helemaal niet gemaakt hadden hoeven worden. Het niet bewerken, reviseren, nalezen en opnieuw bewerken van blogs zorgt ervoor dat er al snel het idee ontstaat dat je geen aandacht besteedt aan je blogs. Hier komt zelden iets goeds van.
3. Schrijven over één onderwerp
Je bent een expert in wat je doet en dat wil je laten zien. Logisch! Dit betekent alleen niet dat je steeds over één en hetzelfde onderwerp moet schrijven. Het komt vaker voor dat een bedrijf één blog schrijft en deze vervolgens 10 keer herschrijft om voorlopig verse blogs te kunnen posten. Dit is niet de bedoeling. Het gaat snel vervelen en de blogs zijn niet interessant. Zorg voor verse content met een hoge waarde.
4. Te veel schrijven – te weinig zeggen
We proberen allemaal blogs te schrijven van minimaal 500 woorden. Dat is immers het best voor Google. Het komt de ranking ten goede. Fantastisch als je daar rekening mee houdt, maar overdrijf het niet. Schrijf wat je wilt schrijven en stop met schrijven als je alles gezegd hebt. Heb je dan pas 450 woorden? Dan is dat zo. Als je te veel schrijft en te weinig zegt met hetgeen dat je schrijft, dan gaat dit ten koste van je professionaliteit. Beperk je dus toch de echt waardevolle inhoud.
5. Niet reageren
Heb je je comments aan staan bij je zakelijke blogs? Dan moet je daar ook wel iets mee doen. Heeft er iemand op je blogpost gereageerd? Geef dan netjes antwoord, ook als de reactie niet erg positief is. Het laat zien dat je professioneel omgaat met reacties van alle soorten, maten en tonen. Niet reageren op reacties kost je waardering en dat is nu precies wat je wel nodig hebt van je doelgroep.
6. Te veel call to actions
We zien wel eens blogs voorbij komen met eindeloos veel call to actions. Zo komen ze voorbij met alinea’s die allemaal een call to action in de laatste regel hebben staan. Onthoud dat een goed blog zichzelf verkoopt en aanspoort tot actie. Als je zorgt voor goede blogs, dan heb je niet zo veel call to actions nodig.
Zoek jij nog een goede blogger?
Zakelijke blogs schrijven is nog niet eenvoudig. Veel bedrijven die een actief blog willen hebben stappen dan ook op een bepaald moment over op een blogabonnement of het inschakelen van een intern blogger. Wil jij het schrijven van blogs uitbesteden? Dan helpen wij je graag verder.