Zakelijke blogs schrijven: waar heb je het over?
Steeds meer bedrijven gaan zakelijke blogs schrijven. Dat is ook goed, want je kunt veel bereiken met zakelijke blogs. Per blog krijg je een heel nieuwe vermelding in Google, bijvoorbeeld, waardoor je steeds beter vindbaar wordt. Daarnaast zijn zakelijke blogs ook heel makkelijk deelbaar via social media, waardoor de promotie je niet veel tijd hoeft te kosten. Wat is dan het probleem? Het probleem is dat veel bedrijven ineens tegen een blokkade aanlopen. Waar moeten we het nu weer over hebben?
Steeds zakelijke blogs schrijven met goede onderwerpen
Het zal je misschien wel bekend voorkomen. Na een tijd van zakelijke blogs schrijven lijkt je inspiratiebron ineens compleet leeg. Je hebt geen idee meer waar je het nog over moet hebben. Alles lijkt al eens beschreven te zijn. Help! Bedenk je dat zelfs de meest ervaren blogschrijvers wel eens tegen zo’n blokkade aanlopen. Geen reden tot paniek, wel reden om even op zoek te gaan naar nieuwe inspiratie. Waar vind je die inspiratie? Wij geven je graag 5 goede ideeën.
1. Lees zakelijke blogs van anderen
Het gemiddelde Nederlandse bedrijf heeft aardig wat concurrenten. Van deze concurrenten zal een aardig deel ook een actief zakelijk blog hebben. Tijd om eens te gaan lezen! Het is helemaal geen ramp om eens nader kennis te maken met de blogs van je concurrent. Je leert ervan en je krijgt nieuwe inzichten. Bovenal kan het leiden tot een flinke portie nieuwe inspiratie voor je eigen zakelijke blogs. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je geen informatie overneemt! Blijf wel uniek in je zakelijke blogs.
2. Snuffel eens rond op social media
Veel concurrerende bedrijven zullen ook actief zijn op social media. Kijk eens wat zij daar allemaal delen en kijk vooral ook naar de interacties met hun volgers. Vaak zie je hierin meerdere vragen terugkomen die vaker worden herhaald. Daar kun je goede onderwerpen uithalen. Post, comments en interacties zijn altijd interessant en zorgen voor veel inspiratie. Ook hier geldt natuurlijk dat het niet de bedoeling is om iets van je concurrent te kopiëren. Social media is echt een mooie bron van inspiratie, ook wanneer je in diverse relevante groepen en community’s zoekt.
3. Ga eens wat quotes lezen
Het internet staat vol met inspirerende quotes. Zoek eens naar mooie quotes die relevant zijn voor jouw business. Dit kun je gewoon via Google doen. Je krijgt direct een flinke hoeveelheid inspirerende quotes te zien. Deze quotes zijn perfect om jouw hersenen te boosten en je gedachten weer op gang te helpen. Voor je het weet heb je weer een mooi lijstje met nieuwe onderwerpen voor je zakelijke blogs.
4. Neem de vakbladen eens door
Voor vrijwel iedere branche in Nederland geldt dat er wel een aantal mooie vakbladen zijn. Het kan heel nuttig zijn om een abonnementje af te sluiten op één van deze vakbladen. Ze staan namelijk vol inspiratie voor bedrijven die zoeken naar nieuwe onderwerpen voor zakelijke blogs. We hoeven je vast niet te vertellen dat ook hier kopiëren not done is. Blijf bij jezelf, houd je zakelijke blogs origineel en laat je enkel inspireren door de onderwerpen die in vakbladen behandeld worden.
5. Ga eens aan de slag met eerdere blogs
Blogonderwerpen hoeven niet altijd helemaal nieuw te zijn. Zeker als je al langere tijd zakelijke blogs schrijft, zijn er blogs die ondertussen wel wat bijschaving nodig hebben. Misschien is er nieuwe informatie beschikbaar of kun je hier en daar aanvullen met extra informatie. Loop je oudere blogs eens na en kijk welke blogs de moeite waard zijn om te updaten. Vaak zorgt deze bezigheid al voor de nodige extra inspiratie voor nieuwe blogs.
Kom je er echt niet meer uit met zakelijke blogs schrijven?
Zakelijke blogs schrijven is voor de één een eitje, maar voor de ander erg lastig. Kom je er gewoon niet (meer) uit? Dan kun je natuurlijk ook het schrijven van je blogs uitbesteden, voor een bepaalde periode of gewoon permanent. Wij staan hierin graag voor je klaar. Wil jij het schrijven van je zakelijke blogs aan ons uitbesteden? Dan gaan wij graag direct voor je aan de slag.