Zakelijke content laten schrijven door AI of een tekstschrijver?

Tegenwoordig kun je zakelijke content laten schrijven door AI, zoals ChatGPT, maar je kunt ook kiezen voor het inschakelen van een tekstschrijver. Voor bedrijven is content marketing heel belangrijk. Je wilt op meerdere dingen focussen. Denk aan het schrijven van zakelijke blogs, het plaatsen van sterke social media posts en het aanbieden van digitale nieuwsbrieven met een pakkende inhoud. Over het algemeen kun je dan kiezen voor het laten schrijven van je zakelijke content door AI of door een tekstschrijver. Maar wat is nu beter?

AI biedt andere voordelen dan een tekstschrijver

Eigenlijk gaat het er niet om wat nu beter is, maar vooral om dat beter bij je bedrijf past. Je zakelijke content laten schrijven door AI is in bepaalde situaties prima, terwijl het in andere situaties juist aan te raden is om de zakelijke content te laten schrijven door een tekstschrijver. Dit heeft vooral te maken met het feit dat AI andere voordelen én nadelen biedt dan een tekstschrijver. Wij geven je inzicht in de voor- en nadelen van beide opties.

De voordelen van content laten schrijven door AI

Je kunt diverse AI-tools gebruiken om zakelijke content door te laten schrijven. Op dit moment is ChatGPT daar het meest bekend van. Zakelijke content laten schrijven door AI biedt diverse voordelen. AI kan in korte tijd grote hoeveelheden tekst produceren. Dit is vooral handig als je snel content nodig hebt voor bijvoorbeeld blogs, productbeschrijvingen of social media posts. AI-tools zijn goedkoper dan menselijke schrijvers, vooral wanneer het gaat om het produceren van grote volumes content. De tools zijn goed in staat om een uniforme schrijfstijl en structuur in meerdere teksten te hanteren. Daarnaast heeft een AI-tool meer ‘kennis’ dan een tekstschrijver.

De nadelen van content laten schrijven door AI

Er zitten zeker ook nadelen aan het laten schrijven van je zakelijke content door AI. Zo ontbreekt het de AI-tools meestal aan creativiteit en originaliteit die tekstschrijvers wel kunnen bieden. AI kan moeite hebben met het bedenken van unieke invalshoeken of het vertellen van verhalen die emotionele impact hebben. Ze kunnen daarnaast ook misverstanden of ongepaste inhoud in je content verwerken en AI is minder flexibel in het aanpassen aan specifieke tone of voice of merkidentiteit. In alle gevallen geldt dat het belangrijk is om teksten gegenereerd door AI te controleren op kwaliteit en waarheid.

De voordelen van content laten schrijven door een tekstschrijver

Een heel belangrijk verschil tussen een tekstschrijver en AI is dat een tekstschrijver emoties heeft en een AI-tool niet. Dit is ook merkbaar in teksten. Eén van de belangrijkste voordelen van het laten schrijven van je zakelijke content door een tekstschrijver is dan ook dat de content een sterkere emotionele connectie maakt met je doelgroep. Tekstschrijvers kennen een groter aanpassingsvermogen en zijn beter in staat om content te creëren die op persoonlijk en emotioneel vlak verbinden met je doelgroep. De tekstschrijvers kunnen gemakkelijk schakelen tussen verschillende stijlen en formaten. Daarnaast kan een tekstschrijver ‘aanvoelen’ wat jij bedoelt, waar een AI-tool niet toe in staat is.

De nadelen van content laten schrijven door een tekstschrijver

Uiteraard zijn de kosten het belangrijkste nadeel van het inschakelen van een tekstschrijver ten opzichte van het laten schrijven van content door een AI-tool. Veel tekstschrijvers zijn nu duurder dan voorheen, om de eenvoudige reden dat menselijke teksten nu unieker worden door de komst van AI. Toen er een machine gemaakt werd om honderden klompen per dag te kunnen maken, werden de handgemaakte klompen duurder. Dit is hetzelfde idee. Door de grote hoeveelheid AI-content wordt originele content van een tekstschrijver waardevoller, waardoor uurtarieven van een tekstschrijver nu hoger liggen dan voor de komst van AI. Tijd is ook een nadeel. Een tekstschrijver kan niet tippen aan de snelheid waarmee AI content kan genereren. Een AI-tool kan binnen een paar seconden een tekst schrijven waar een tekstschrijver een half uur voor nodig heeft.

Bekijk altijd wat het best is voor je bedrijf

Voor de ene doelgroep maakt het niet uit of content geschreven is door AI of door mensenhanden, terwijl de andere doelgroep AI-content duidelijk herkent en het niet kan waarderen. Juist daarom is het vooral belangrijk om te kijken naar wat het best past bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Ga je voor de snelheid en lage kosten van een AI-tool of kies je voor de originaliteit en creativiteit van een tekstschrijver? Die keuze is natuurlijk aan jou.

Tekstschrijver inschakelen of een AI-training volgen?

Wil jij gewoon goede zakelijke content? Dan kunnen wij je hoe dan ook verder helpen. Als je je zakelijke content wilt laten schrijven voor een tekstschrijver, dan hebben wij die voor je. Je hebt altijd zekerheid dat jouw content, zoals je zakelijke blogs, geschreven zijn door ervaren mensenhanden. Wil je jouw zakelijke content juist door AI laten schrijven, maar weet je niet goed hoe je hiermee begint? Dan kun je bij ons een AI-training volgen.