Zakelijke social media posts schrijven: 5 aandachtspunten!

Het schrijven van effectieve social media posts voor je bedrijf is de laatste jaren sterk veranderd. Een paar jaar geleden was het prima om enkel een paar regeltjes te typen, maar tegenwoordig ben je eigenlijk al verplicht om er ook visuele inhoud aan toe te voegen. Foto’s zijn leuk, video’s zijn beter. Regelmatig posts plaatsen is belangrijk, net als het gebruik van aantrekkelijke visuals, maar waar moet je nu nog meer rekening mee houden als je het maximale uit je social media activiteiten wilt halen?

5 tips voor betere zakelijke social media posts

Bedrijven zijn in deze tijd veel meer actief op social media dan een aantal jaren geleden. Als je in deze tijd als bedrijf niet aanwezig bent op social media, dan loop je kansen mis. Dit betekent natuurlijk ook dat je nu te maken hebt met veel meer concurrentie op de sociale kanalen dan voorheen. Juist daarom is het belangrijk om je zakelijke social media posts te creëren en organiseren op een manier die onderscheidend is. Je wilt niet dat jouw posts verdwijnen in de grijze massa van zakelijke posts. Wij geven je 5 handige tips om rekening mee te houden.

1. Het creëren van persoonlijkheid in je posts

Zeker binnen grotere bedrijven komt het voor dat meerdere mensen verantwoordelijk zijn voor het schrijven van de zakelijke social media posts. Hierdoor neemt het risico toe dat er geen eenduidige toon bestaat. Jij hebt als bedrijf een uniek verhaal te vertellen en je volgers willen het gevoel hebben dat zij met een echt persoon in contact staan via deze verhalen. Het is daarom belangrijk om als het ware één persoonlijkheid te creëren voor je posts. Hiermee bedoelen we dat je eenzelfde toon, stem en persoonlijkheid voor al je posts toepast. Dit maakt je bedrijf menselijker, terwijl je ook sneller een band met je volgers opbouwt.

2. Moedig interactie en betrokkenheid aan

Het is voor elke zakelijke social media post belangrijk om te onthouden dat sociale kanalen draaien om tweerichtingsverkeer. Het is niet de bedoeling om alleen maar uit te zenden, maar het is ook de bedoeling om actief te ontvangen. Interactie is belangrijk. Je kunt interactie en betrokkenheid aanmoedigen door vragen te stellen in je posts, door tot discussie uit te nodigen of door feedback te vragen. Het is ook goed om snel op reacties en berichten te reageren. Dit toont niet alleen dat je betrokken bent, maar het helpt ook bij het opbouwen van een community rondom je merk. Probeer ook eens interactieve elementen zoals polls, Q&A’s en live sessies.

3. Geef je inhoud voldoende (opvallende) waarde

Wees je ervan bewust dat social media gebruikers dagelijks worden overspoeld met content. Van elke 4 posts op een tijdlijn is er minimaal eentje een advertentie van een bedrijf. Dit betekent dat je goed je best moet doen om nog op te vallen in deze tijd. Zorg er daarom altijd voor dat je waarde biedt met je zakelijke social media posts. Presenteer exclusieve aanbiedingen, bied praktische tips waar je doelgroep echt iets mee kan of deel inspirerende verhalen die je doelgroep echt aanspreken. Denk goed na over wat jouw volgers echt nodig hebben of waar zij naar op zoek zijn. Door waarde te geven aan je zakelijke social media posts zorg je ervoor dat mensen jouw makkelijker onthouden en sneller waarderen.

4. Maak gebruik van een contentkalender

Het kan geen kwaad om af en toe een spontane post te plaatsen. Dit kan zelfs heel goed werken voor je bedrijf. Toch geldt dat het voor op de lange termijn belangrijk is om een goed doordachte planning te hebben. Leg daarom een contentkalender aan waarin je zowel de frequentie als de timing van je zakelijke social media posts plant. Dit helpt je direct om te zorgen voor consistentie. Het creëert een verwachtingspatroon bij je volgers, waardoor er meer betrokkenheid ontstaat en je meer betrouwbaarheid uitstraalt.

5. Blijf analyseren, monitoren en optimaliseren

Last but not least, analyseer de prestaties van je zakelijke social media posts regelmatig. Welke soorten berichten krijgen de meeste likes, reacties en shares? Welke tijdstippen zijn het meest effectief? Door data-gedreven beslissingen te nemen, kun je je strategie continu verbeteren. Gebruik de analysetools die de verschillende platforms bieden om inzicht te krijgen in het gedrag van je volgers. Experimenteer met verschillende soorten content en pas je aanpak aan op basis van de resultaten. Zo blijf je je posts optimaliseren voor een steeds grotere impact.

Haal het beste uit je zakelijke social media activiteiten

Het uitvoeren van de zakelijke social media activiteiten kost bedrijven over het algemeen nu veel meer tijd dan voorheen. Het is dan ook logisch dat je hier ook voldoende voor terug wilt zijn. Bereik jij niet de resultaten die je wel graag zou willen zien? Wij helpen je graag om het beste uit je zakelijke social media activiteiten te halen. Schrijf je in voor één van onze social media trainingen!