Zo kun jij leren van je grootste concurrent!
De meeste bedrijven staan niet te springen om zich bezig te houden met hun grootste concurrenten. Toch kan dit zeker wel aan te raden zijn, want juist jouw grootste concurrenten kunnen jou onbewust veel leren. Wat is het bijvoorbeeld dat ervoor zorgt dat hun blogs zo succesvol zijn of dat zij zo veel volgers hebben op social media? Door de succesfactoren van je concurrent te ontdekken kun jij groeien. Maar hoe doe je dat?
Maak gebruik van onze slimme tips!
Wil jij leren van jouw concurrenten, zodat je alles wat jij ontdekt in kunt zetten om zelf te groeien? Dan hebben wij natuurlijk een aantal handige tips voor je!
1. Abonneer je op de digitale nieuwsbrief
Een groot deel van de Nederlandse bedrijven verstuurt met regelmaat een digitale nieuwsbrief. Sommige bedrijven doen dit eens per week of per maand, terwijl andere ondernemingen eens per kwartaal meer dan voldoende vinden. Maar liefst 59 procent van de marketeers geeft aan een abonnement te hebben op de nieuwsbrief van de grootste concurrenten om daaruit te leren.
2. Analyseer video inhoud
Video inhoud wordt steeds belangrijker. Dat zal geen nieuws meer zijn. Video inhoud is ideaal om in te zetten voor het realiseren van meer betrokkenheid en dat is precies waar veel bedrijven op uit zijn. Hoe weet jouw concurrent meer betrokkenheid te werven door de inzet van video’s? Je ontdekt het door de video inhoud van je concurrent eens nader onder de loep te nemen. Wat valt je op? Let ook goed op reacties op video’s, want vooral daar kun je veel uit leren.
3. Volgen op social media
Een heel groot deel van de Nederlandse bedrijven is tegenwoordig actief op social media en dat is heel positief. De sociale kanalen zorgen namelijk voor extra succes voor alle bedrijven die hier goed actief zijn. Houd de activiteiten van je concurrenten op social media eens in de gaten. Observeer hoe zij met de sociale kanalen omgaan en wat voor resultaat zij daar uit halen. Hoe snel krijgt je concurrent er nieuwe volgers bij en waardoor komt dit?
4. Check best scorende inhoud
Zelfs de grootste bedrijven wereldwijd hebben blogs gepubliceerd die minder goed scoorden, of gewoon helemaal niet. Daar staan natuurlijk zeer succesvolle blogs tegenover. Bekijk de best scorende bloginhoud van je concurrent en leer ervan. Probeer te ontdekken welke keywords er zijn gebruikt, controleer hoe diep je concurrent op een onderwerp in gaat en stel vast hoeveel woorden het gemiddelde blog heeft. Nu weet je precies wat jij moet overtreffen om de wedstrijd te winnen.
5. Woon de webinars van concurrenten bij
Webinars worden steeds populairder en ook hier kun je zeker iets mee. Maar liefst 61 procent van de marketeers geeft aan dat zij webinars van de concurrent bijwonen en dat is natuurlijk niet voor niets het geval. Door dit te doen kunnen zij onder meer ontdekken wat het publiek van de concurrent interesseert en welke invalshoeken er worden toegepast. Webinars hebben meestal een vraag-en-antwoord-sessie aan het einde, dus het is belangrijk om hierop te wachten. Juist dit onderdeel geeft je veel stof tot nadenken!
Social media is key!
Social media activiteit is absoluut onmisbaar in deze tijd. Je kunt op veel zaken focussen, zoals op een actief zakelijk blog (welke wij natuurlijk ook voor je kunnen verzorgen), maar je hebt het echt nodig om deze te promoten op social media. Daarnaast zoeken steeds meer consumenten bedrijven eerst op social media op voordat zij besluiten of zij zaken willen doen met het bedrijf of niet. Social media is dus echt key in deze tijd. Wil jij er alles van weten en leren? Volg dan een social media training bij ons.