Zo motiveer je Instagrammers om over jouw merk te posten
Als jij de enige bent die over jouw merk post op Instagram, dan breidt je je publiek niet zo snel uit dan wanneer meerdere mensen posten over jouw merk. Voorheen waren er veel initiatieven die ervoor zorgden dat er over jouw merk gepost werd. Je kocht hierbij als het ware posts op Instagram, wat ook gebeurde bij onder meer Facebook. Dit is niet verstandig, vooral omdat de posts dan komen van mensen die eigenlijk niets met jou merk te maken hebben. Het is belangrijk om de juiste mensen te motiveren om over jouw merk te posten.
Instagrammers motiveren om jou te benoemen
Eén van de gemakkelijkste manieren om je organische bereik op Instagram te vergroten, is meeliften op het bereik van andere accounts. Met andere woorden, zorg ervoor dat ze over jou posten of jouw berichten delen. Dit klinkt eenvoudig, maar is het in de praktijk lang niet altijd. Zeker als je net begint op Instagram, en je nog niet veel volgers hebt, kan het best lastig zijn om op te starten. Wij geven je graag 3 tips om Instagrammers te motiveren om over jouw merk te posten.
1. Benoem mensen in je posts
Een goede manier om mensen te motiveren om over jouw merk te posten is het geven van een voorzetje. Benoem iemand in jouw post. Dit kan een privé volger zijn, maar natuurlijk ook een niet-concurrerend merk. In veel gevallen zorg je zo voor een ‘return the favor’ gevoel. Door iemand te benoemen in jouw post, voelt deze persoon zich extra gemotiveerd om jou ook eens te benoemen in een post. Het is een ongedwongen over en weer effect waar je zeker van kunt profiteren. Kies wel bewust wie je benoemt in je posts.
2. Weggeefacties organiseren
Mensen zijn altijd te motiveren als zij er iets leuks voor terug krijgen. Een weggeefactie is dan ook een perfecte manier om Instagrammers te motiveren om over jouw merk te posten. Moedig hen met jouw post aan om een bericht te plaatsen en jou hierin te taggen. Vraag bijvoorbeeld om een unieke foto waarop het gebruik van jouw product te zien is. Vervolgens vraag je hen om jouw merk hierbij te taggen. Er is een leuke prijs beschikbaar voor de persoon met de meest unieke foto.
3. Beloon UGC met likes, deelacties en comments
UGC staat voor User Generated Content, ofwel gebruikers gegenereerde inhoud. Beloon UGC door berichten waarin je wordt vermeld leuk te vinden, door deze te delen met jouw volgers of door erop te reageren. Mensen vinden het leuk om waardering te krijgen voor een vermelding. Als jij laat zien dat je het echt waardeert, dan vergroot je de kans dat zij jouw merk nog eens willen delen met hun volgers.
Motiveren tot posten gaat niet vanzelf
Een strategie voor het motiveren tot het posten van jouw merk kost tijd. Houd dit altijd in gedachten. Natuurlijk kun je zelf dingen doen om het proces te versnellen, zoals bovenstaande ideeën, maar uiteindelijk moet je er altijd rekening mee houden dat het tijd kost. Denk dan ook niet dat het niet werkt als je pas bent begonnen. Geef je volgers de tijd en de ruimte, zet je moves slim in en je zal zien dat het na verloop van tijd steeds beter voor je gaat werken.
Maak op meerdere manieren gebruik van Instagram
Dé manier om je volgers geïnteresseerd te houden is het aanbieden van je content op verschillende manieren. Instagram biedt hier eindeloos veel mogelijkheden toe. Denk onder meer aan Instagram Stories, Instagram Reels, IGTV, live streaming en natuurlijk diverse formaten fotomateriaal. Maak optimaal gebruik van alle mogelijkheden om Instagrammers te motiveren. Ben je niet optimaal bekend met de mogelijkheden van Instagram? Volg dan eens een Instagram training bij ons. Wij zorgen er graag voor dat jij helemaal up to date bent.