Zo zet je social media in voor groei van je bedrijf
Je wilt je bedrijf laten groeien. Dit is logisch. Er zijn maar weinig ondernemers die het prima vinden om stil te blijven staan. Stilstand is immers achteruitgang en dat wil niemand. Je wilt je onderneming dus elk jaar een beetje laten groeien, maar dat is niet eenvoudig. Wel kun je er op meerdere manieren aandacht aan besteden, waardoor je zorgt voor een goed resultaat. Natuurlijk kun je social media inzetten voor de groei van je onderneming.
Zet 3 kanalen in om je bedrijf te laten groeien
Er zijn natuurlijk veel sociale netwerken die je als bedrijf aan kunt spreken. Wil jij je bedrijf laten groeien, maar wil je niet alle sociale kanalen aanspreken? Dan is het goed om de focus te leggen op de 3 grootste kanalen voor ondernemers. We hebben het dan over LinkedIn, Facebook en Instagram. Hieronder geven wij je ideeën hoe je deze sociale kanalen in kunt zetten voor de groei van je onderneming.
1. Maak een LinkedIn Outreach-campagne
Als jouw doel is om contact te maken met mensen in jouw niche, dan kun je beginnen met het zoeken naar branche trefwoorden binnen LinkedIn. Heb je eenmaal een lijst met mensen? Maak er dan een gewoonte van om elke dag met 5 van deze personen contact te leggen. Verstuur hierbij nooit de standaard uitnodiging van LinkedIn, maar schrijf een persoonlijk bericht. Gepersonaliseerde berichten worden veel beter gewaardeerd en veel sneller geaccepteerd. Wees duidelijk waarom je een interesse in een connectie hebt en vermijd het ‘verkooppraatje’. Begin met het bieden van hulp of praat over iets wat jullie gemeen hebben. Zo vergroot je je netwerk met waardevolle connecties en daar kun je mee verder om je bedrijf te laten groeien.
2. Stem af op Facebook doelgroep inzichten
Heb jij wel eens aandacht besteed aan doelgroep inzichten op Facebook? Deze staan ook wel bekend als de Audience Insights. Het is een zeer krachtige tool die je helpt om potentiële klanten te vinden. Je kunt diverse filters gebruiken om bepaalde sleutelelementen van je doelgroep te identificeren. Hierbij kun je denken aan inkomen, woonplaats, interesses of demografie. Je kunt Audience Insights overigens ook gebruiken om een competitief onderzoek uit te voeren. Zo kun je ontdekken welk type inhoud er gedeeld wordt en hoe jouw doelgroep hierop reageert. Dit helpt je om voor Facebook een gepersonaliseerde strategie te ontwikkelen die je gaat helpen om bedrijfsgroei te realiseren.
3. Hack je Instagram-hashtags
Hashtags zijn een krachtige manier om absoluut iedereen in je niche te vinden en ermee in contact te komen. Je moet echter heel strategisch zijn als het gaat om Instagram hashtags. Hoewel het verleidelijk kan zijn om achter de grotere, actievere hashtags aan te gaan, valt het niet mee om mee te ‘vechten’ tussen al die berichten. Kies daarom liever voor meer hyper-specifieke hashtags. Maak gebruik van een goede keyword tool en selecteer 3 tot 5 relevante hashtags voor jouw niche. Door deze hashtags te gebruiken bouw je meer invloed op én zorg je ervoor dat mensen organisch contact met je leggen. Zo werk je effectief naar groei van je klantenbestand én je bedrijf.
Een social media training helpt je verder
Social media horen bij jouw plan om te groeien. Daar is geen twijfel over mogelijk. Je kunt het op veel manieren aanpakken, maar duidelijk is wel dat alles begint met een goed social media plan. Je hebt een strategie nodig die goed bij jouw bedrijf past. Wij kunnen je natuurlijk helpen met het opstellen van dit plan. Daarnaast kun je bij ons eens een social media training volgen om écht goed van start te gaan.