Zoeken als een pro op Google: 10 geheimen!
Google wordt dagelijks door miljoenen mensen wereldwijd gebruikt. Iedereen weet in de basis wel hoe de zoekmachine werkt. Toch kan lang niet altijd iedereen daadwerkelijk vinden wat hij of zij zoekt. Dit heeft vaker met de zoekopdracht te maken dan met een gebrek aan informatie op de zoekmachine. Wie wil zoeken als een pro op Google zal de geheimen van het zoeken moeten kennen.
Geheimen van Google
Google heeft superhandige functies om effectiever te zoeken, maar de meeste mensen kennen deze functies helemaal niet. Door het eenvoudig toevoegen van een leesteken kun je al veel effectiever zoeken, bijvoorbeeld. Het lijkt wel of deze codes ‘geheim’ zijn, maar daar gaan wij verandering in brengen. Door onderstaande 10 geheimen toe te passen kun jij ook zoeken als een pro op Google!
1. Het ene óf het andere woord
Het komt voor dat je wilt zoeken op het ene woord óf het andere woord. Je wilt bijvoorbeeld zoeken op de WK-goals van 2010 óf van 2014. Misschien wil je wel zoeken naar een autoverkoper in Leeuwarden óf in Groningen. Je hoeft geen twee zoekopdrachten te doorlopen om te vinden wat je zoekt. Plaats OR tussen de twee woorden en je zoekt in één keer goed. Google zoekt dan niet naar informatie waar beide woorden in staan, maar naar informatie waar minimaal één van beide woorden instaat.
2. Een vergeten woord
Ken je dat? Je wilt informatie over die ene film opzoeken, maar je bent een woord uit de filmtitel vergeten. Misschien kom je niet verder dan ‘Charlie and the Factory’ of juist ‘and the Chocolate Factory’. Nu is dit voorbeeld wel heel bekend, dus waarschijnlijk kom je er toch wel, maar juist om de grote bekendheid van deze titel is het een mooi voorbeeld. Vergeten woorden kun je in een zoekopdracht verwerken met een *. Je tikt dan bijvoorbeeld ‘Charlie and the * Factory’ in. Google weet dan dat daar nog een woord hoort te staan en gaat daarnaar op zoek.
3. Van-tot zoeken
Als je iets wilt kopen, dan heb je in de meeste gevallen al wel een budget in gedachten dat je eraan uit wilt geven. Een zoekopdracht zoals ‘Suzuki Swift tussen de 3.000 euro en de 5.000 euro’ begrijpt Google niet. De zoekmachine weet niet dat alleen bedragen tussen deze twee bedragen interessant voor jou zijn. Je kunt dit wel aan Google duidelijk maken door twee punten tussen de bedragen te plaatsen, dus ‘Suzuki Swift 3.000..5.000’ bijvoorbeeld. Als je zoekt naar iets tussen twee standaarden, dan kun je dus twee punten plaatsen om dit aan te geven.
4. Zoeken op bestandstype
Ben je specifiek op zoek naar informatie die wordt aangeboden in pdf? Dan kun je specifiek op zoek gaan naar pdf-bestanden in Google. Dit doe je door ‘filetype:pdf’ te plaatsen achter je zoekopdracht. Google gaat dan gericht zoeken naar de informatie in dit bestandstype. Je kunt ‘pdf’ natuurlijk vervangen door ieder ander bestandstype.
5. Nieuws op locatie
Google News geeft je natuurlijk een bizar uitgebreid overzicht van nieuws. Fantastisch natuurlijk, maar wat nu als je specifiek zoekt naar wanneer de TWD-cast in Utrecht langskomt, bijvoorbeeld? Dan kun je dit als volgt invoeren in Google News: ‘TWD-cast location:Utrecht’. Door ‘location:’ achter je zoekopdracht te plaatsen, gevolgd door de plaatsnaam, gaat Google gericht op zoek.
6. Woorden in URL’s
Zoek je naar websites met een bepaald woord in de URL? Dan heeft Google zelfs hier iets heel handigs voor. Het enige dat je hoeft te doen is ‘allinurl:’ voor het betreffende woord te zetten. Google zoekt dan naar URL’s met dat specifieke woord erin.
7. Woorden in paginatitels
Deze functie is vergelijkbaar met de vorige functie, alleen kun je nu op zoek gaan naar een specifiek woord in paginatitels. Dit doe je door ‘allintitle:’ voor het woord te plaatsen in je zoekopdracht.
8. Exacte zinnen
Het zoeken naar een exacte zin valt niet mee nu Google veel werkt op basis van kunstmatige intelligentie. Toch kan het zijn dat jij echt specifiek naar een zin zoekt zoals jij die opgeeft in je zoekopdracht. Die dit dan als volgt: “zoekopdracht”.
9. Een woord uitsluiten
Je kunt ook woorden uitsluiten in de resultaten. Als je wilt zoeken naar modellen van Honda, maar je wilt niet zoeken naar motoren, dan kun je het woord ‘motoren’ uitsluiten. Dit doe je door ‘-motoren’ te plaatsen achter je zoekopdracht.
10. Resultaten van 1 website
Wil je zoeken naar webpagina’s van één website? Dan zou je denken dat je dit gewoon kunt doen door de website in de zoekbalk in te vullen. Niets is minder waar. Er zijn namelijk vaak andere websites die de betreffende website vermelden op een webpagina. In Nederland zijn er duizenden websites die ‘Bol.com’ vermelden in content, bijvoorbeeld als verwijzing of door middel van een review. Om resultaten van één specifieke website te krijgen kun je ‘site:’ voor de domeinnaam in de zoekbalk plaatsen.
Hoger in Google komen?
Om hoog te scoren in Google is het uiteraard belangrijk dat de site er mooi uitziet, responsive is, technisch goed in elkaar zit, maar ook dat SEO (Search Engine Optimalisation) optimaal is ingesteld. Je kunt bij ons een SEO training volgen. Hierbij leer je hoe Google je site ziet en wat je kunt aanpassen om hoger in de zoekresultaten te komen.