Zoekwoordenonderzoek: wanneer is het zinvol?
Zoekwoordenonderzoek is al jaren aan de orde van de dag. Meer dan 10 jaar geleden schreven we al teksten voor websites op basis van zorgvuldig uitgezochte zoekwoorden. We hadden in die tijd nog te maken met keyword density, ofwel zoekwoorddichtheid, iets waar we inmiddels afscheid van hebben genomen. Dit betekent zeker niet dat zoekwoordenonderzoek niet meer nodig is. De juiste zoekwoorden geven je toegang tot de juiste doelgroep. Online-gebruikers komen niet zomaar op jouw website terecht. Ze zijn in plaats daarvan op zoek naar een product, informatie of inhoud. Om zichtbaar te zijn voor je doelgroep, moet je gevonden worden op de juiste zoektermen.
Zoekwoordonderzoek voor verkeer
Je bereikt verkeerstoename door gerichte SEO-maatregelen op basis van trefwoordonderzoek. Een professioneel zoekwoordenonderzoek maakt duidelijk welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt. Wie weet hoe zijn doelgroep zoekt, weet hoe hij gevonden kan worden. Dit weten je concurrenten alleen vaak ook. Een essentieel onderdeel van trefwoordonderzoek is daarom ook het beoordelen van de concurrentiesituatie.
Voor elke zoekterm zijn er concurrenten die, net als jij, op de beste posities in zoekmachines willen scoren. Met het juiste zoekwoordenonderzoek moet je niet alleen de juiste zoekwoorden vinden, maar ook realistische zoekwoorden. Hoe minder concurrentie, hoe groter de kans dat het voor jou gemakkelijker is om de topposities in te nemen.
Hoe vaak moet je zoekwoordenonderzoek doen?
Maar liefst 15% van alle zoekopdrachten op Google zijn nieuw en nooit eerder gebruikt. Trefwoordenonderzoek is dus geen eenmalige maatregel. De basis van bijna elke website is tegenwoordig gebaseerd op zoekwoorden. Regelmatig onderzoek is niet alleen nuttig, maar ook de moeite waard. Juist omdat mensen steeds op andere manieren zoeken, en hier andere termen voor gebruiken, is het belangrijk om de gebruikte zoekwoorden op jouw website met regelmaat te herzien. Een nieuw zoekwoordenonderzoek is zinvol in onder meer de volgende situaties:
- Als je een nieuwe website gaat maken
- Wanneer je een nieuw product wilt promoten
- Als je een nieuwe dienst wilt lanceren
- Wanneer je een nieuwe blogpost, subpagina of landingspagina wilt maken
- Als je bestaande webpagina’s wilt updaten
- Wanneer je de hele website wilt herstructureren
Extra aandacht voor long tail keywords
Voorheen, laten we zeggen een jaar of 15 geleden, kon je nog prima posities bereiken door te focussen op short tail keywords. Dit zijn zoektermen bestaande uit 1 of 2 woorden. Hier kom je niet meer mee weg. De short tail keywords zijn als het ware ‘op’. Besteed daarom vooral extra aandacht aan de long tail keywords, dus zoektermen die uit meer dan 2 woorden bestaan. Dit zorgt er niet alleen voor dat je betere posities inwint, maar het zorgt er ook voor dat je een specifieker publiek aantrekt. Hiermee is de kans op verkopen groter dan wanneer je een algemener publiek aantrekt. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Aandacht voor SEO in je zakelijke blogs
Zakelijke blogs zijn natuurlijk perfect voor een focus op SEO. Het is aan te raden om voor je zakelijke blogs een gedegen zoekwoordenonderzoek te doen. Vind je het lastig om je eigen zakelijke blogs te schrijven? Dan kun je je blogs uitbesteden aan ons. Wij zijn je hiermee graag van dienst. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.